پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

آموزش چند روش مفید برای تمیز کردن پرده کرکره ای

پرده‌ها جز وسایلی از منزل به شمار می آیند، که همیشه نمی توان آنها را تمیز کرد. مخصوصا اگر پرده کرکره ای باشد. با این وجود، گرد غبار و دوده روی پرده‌ها تجمع می کنند. به همین دلیل برای  اینکه خانه تمیزی داشته باشید، شستشوی پرده بسیار امر مهمی می‌باشد. حال سوال اینجاست که چگونه می‌توانیم پرده‌ کرکره‌ای را شستشو دهیم؟ برای این‌که پرده‌های کاملاً تمیز و مرتب داشته‌ باشید، بهتر است که پرده‌های کرکره‌ای رو به قالی‌شویی معتبری مانند قالیشویی تهران نو فلکه اطلاعات بسپارید، زیرا قالی‌شویی‌ها اغلب از مواد شوینده‌ی ویژه‌ای استفاده می‌کنند، که کوچک‌ترین آسیبی به پرده وارد نمی‌کند.

آموزش چند روش مفید برای تمیز کردن پرده کرکره ای

ولی اگر شما در تمیزی منزل وسواس زیادی دارید و می‌خواهید به‌ صورت روتین هفتگی یا ماهانه، پرده‌های خود را تمیز کنید، بهتر است که به مطالب این مقاله دقت کنید و اطلاعات کافی رو کسب کنید، تا بتوانید بهترین روش را برای تمیز کردن پرده‌ها انتخاب کنید. اگر اطلاعات کافی داشته باشید که بهترین مواد شوینده برای شستشوی پرده کرکره‌ای چیست و روش دقیق و درست شستشوی پرده‌ها را بدانید، کار بسیار آسانی می‌باشد. جنس پرده کرکره ای متفاوت است ولی اغلب از پلاستیک و چوب تهیه می گردند. به همین علت روش تمیز کردن هر دو را به شما آموزش می دهیم.

چطور پرده کرکره ای را تمیز کنیم؟

قبل‌ از این‌که اقدام به تمیز کردن پرده کرکره ای کنید، ابتدا آن را بررسی کرده و اگر لکه ای ملاحظه کردید، با یک شوینده ملایم مثل شیشه شور یا مایع ظرفشویی برطرف کنید، سپس سریع با دستمال خشک کنید.

۱- گردگیری با فرچه گردگیر

 ابتدا پرده ها را در حالت بسته قرار دهید و با گردگیر هر کدام از اسلاید ها را به‌طور جداگانه گردگیری کنید. برای این کار از وسط اسلاید شروع به گردگیری کرده و آرام به سمت گوشه‌ها بکشید، هنگامی‌که تمام اسلایدها گردگیری شدند، آن‌ها را باز و بسته کنید و همین عمل را برای طرف دیگر پرده هم انجام دهید. این روش تنها برای زمانی است که پرده کرکره ای مقدار کمی گرد و خاک گرفته باشد.

۲- استفاده از جارو برقی

 یکی از راحت ترین راهکارها برای این کار، جارو برقی می باشد. البته باید با سری نرم جارو برقی پرده‌ها را تمیز کنید. برای تمیز کردن پرده کرکره ای توسط جارو برقی، ابتدا باید پرده را بسته و سپس سری نرم جارو را متصل کرده و آهسته روی پرده از سمت بالا به پایین بکشید. البته باید درجه مکش را مناسب انتخاب کنید که به کرکره آسیب وارد نکند.

۳- استفاده از بخار شوی

 این روش برای پرده هایی که مدت هاست تمیز نشده، بسیار مفید می باشد. برای تمیز کردن پرده کرکره ای می توانید از دستگاه بخارشوی استفاده کنید. این نکته حائز اهمیت است که بخارشوی فقط برای پرده‌ کرکره ای فلزی مناسب می‌باشد و برای پرده چوبی اصلا مناسب نیست.

چطور پرده کرکره ای را تمیز کنیم؟

۴- شستشوی کامل

از دیگر روش‌های تمیز کردن پرده کرکره‌ای فلزی، جدا کردن آنها و تمیز کردن در  مکان دیگری می باشد. قبل از هر کاری مکانی که میخواهید کرکره ها رو بشویید، ابتدا یک پتو یا زیر انداز پهن کنید. این کار سبب پیشگیری از هرگونه خط و خش روی پرده می گردد. سپس داخل ظرفی آب گرم ریخته و مقداری مواد شوینده اضافه کنید. سپس پرده ها را روی سطح که از قبل پتو پهن کردید قراردهید و بوسیله  یک اسفنج هر کدام از پره ها را جداگانه تمیز کنید و سپس با آب شستشو دهید. برای هر لکه ای که به سختی پاک می شود، این مرحله را چندین مرتبه انجام دهید. وقتی پرده ها کاملا شسته وتمیز شدند، باید آنها را خشک کنید. یعنی برای جلوگیری از رشد کپک ها آنها را آویزان کنید تا خشک شوند. می تواند از باد سرد سشوار برای این کار استفاده کنید تا عملیات خشک شدن سریعتر انحام شود.

اگر مکانی برای شستن پرده ها ندارید، می توانید درحمام آنها را بشویید. اگر پرده ها لکه دارد وخیلی کثیف است، بهتراست آنها را برای مدتی داخل وان پر از آب گرم و ماده شوینده بگذارید بماند، سپس پرده را با آب سرد بشویید و آویزان کنید تا خشک گردد. این نکته خیلی ضروری است که اگر تمیزی پرده‌ها برای شما مهم است، باید هر هفته آن‌ها را تمیز و گردگیری کنید. برای این منظور قبل از آن‌که جاروبرقی بکشید، به وسیله دستمال نیمه خشک گرد و غبار را از روی پرده‌ها برطرف کنید، با این کار گرد و غبار در فضای منزل پخش نمی شود.

ابزار موردنیاز برای تمیز کردن پرده ها

ابزارهایی که برای تمیز کردن پرده کرکره ای استفاده می‌شوند، به این بستگی دارد که تا چه اندازه پرده کثیف است و چقدر لکه دارد. اما جنس پرده از هر نوعی که باشد برای شستشوی آن به ابزارهای زیر نیار دارید:

جاروبرقی

محلول شیشه شوی

پارچه میکروفایبر

دستکش ایمنی

اکثر آلودگی‌ها و لکه‌های روی پرده،  از گرد و غبار نشات می گیرد. توجه کنید که گرد و غبار را هرگز با آب تمیز نکنید. بلکه باید با استفاده از دستمال خشک آنها را از روی پرده برطرف کنید. برای نظافت پرده‌های چوبی و پلاستیکی از روش زیر می توانید استفاده کنید:

پرده‌ها را در حالت باز قرار داده و دستمال میکروفایبر را از چپ به راست یا از راست به چپ روی آن بکشید، تا گردوغبار را پاک کند. سپس پرده را چرخانده وپشت آن را نیز  به همین روش پاک کنید. بعد از این کار روی زمین زیر پرده ها پر از گرد و خاک می‌گردد. که باید به سرعت با جاروبرقی آنها را جمع کنید. وگرنه دوباره روی پرده می نشیند وتلاش شما برای تمیزی بی نتیجه باقی می ماند.

ابزار موردنیاز برای تمیز کردن پرده ها

در واقع برای نظافت وشستن پرده کرکره ای، ابزار خاصی لازم ندارید. بلکه اگر در هفته چند دقیقه برای نظافت پرده ها وقت بگذارید، از کثیف شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری می کنید و دیگر نیازی به شستشوی مرتب پرده ها ندارید ودر وقت و هزینه هم صرفه جویی می شود.

یک روش فوق العاده برای تمیز کردن پرده های بسیار کثیف

اگر مدت زمان زیادی بگذرد و پرده ها را تمیز نکرده باشید، بسیار کثیف شده است و برای تمیز کردن‌ آنها باید تلاش و زحمت بیشتری بکشید. به طور کلی عملیات تمیزکاری به جنس پرده بستگی دارد، که اینکه فلزی است یا چوب یا پلاستیک. حال میخواهیم بدانیم پرده های پلاستیکی را چگونه تمیز کنیم.  برای این کار ابتدا همانند روش های بالا، گرد و خاک پرده را بگیرید، سپس پرده ها را باز کرده و داخل وان حمام را آب گرم پر کرده صبر کنید. پرده حداقل یک ساعت در وان بماند تا کاملا خیس خورده و آلودگی ها از آن جدا شود.

در مرحله بعد پرده را از وان خارج کنید و با دستمال میکروفایبر آلودگی های باقی مانده را کاملا تمیز کنید. قبل از اینکه مجددا پرده را نصب کنید، باید صبر کنید که به طور کامل خشک گردد. که بهترین روش خشک کردن پرده کرکره ای این است که در فضای باز آویزان کنید. تا در مجاورت هوا کاملا خشک گردد. در نهایت بدانیم که پرده‌های چوبی را چگونه تمیز کنیم.

یک روش فوق العاده برای تمیز کردن پرده های بسیار کثیف

ابتدا همانند روش های قبل که در بالا اشاره شد، گرد وغبار پرده را تمیز کنید، می توانید گرد و غبار  را با جاروبرقی نیز از بین ببرید. سپس با یک محلول شیشه‌ شوی و دستمال میکروفایبر انها را کاملا تمیز کنید، به این صورت که یک طرف کرکره‌ها را که پاک کردید، بچرخانید وطرف دیگر راهم تمیز کنید. نکته قابل توجه در مورد پرده‌ کرکره‌ای این است که این پرده‌ها گرد و غبار موجود در هوا را سریع جذب می کنند و بهتر است هر هفته آنها را پاک کنید.

اگر پرده‌های کرکره‌ای خیلی کثیف و چسبناک شده اند، در این صورت بهترین کار این است که پرده‌ها را باز کرده آن‌ها را شستشو دهید. معمولا آخر اسفند هنگام خانه تکانی اکثر خانم‌ها با این موضوع مواجه می‌شوند. به همین دلیل باید روش شستشوی پرده کرکره‌ای درمنزل را فراگیرید.

چگونه پرده های زبرا را تمیز کنیم؟

 پرده های زبرا را ممکن است بخواهید چند ماه یکبار یا آخر اسفند زمان خانه تکانی بشویید. برای این کار، بهتراست پرده را از روی سقف جدا کرده و یک سطل رو به اندازه لازم  از آب پر کنید. سپس یک شوینده مناسب مثل مایع ظرفشویی که خیلی قوی و اسیدی و آنزیم دار نباشد، را داخل اب حل کنید. سپس یک دستمال نرم یا اسفنج را به مواد آغشته کرده وروی پرده بکشید تا آلودگیهای آن کاملا برطرف گردد. در آخر پرده را آبکشی نموده و جایی آویزان کنید تا خشک شود. وقتی کاملا خشک شد می توانید آویزان کنید.

چگونه پرده های زبرا را تمیز کنیم؟

 تمیز کردن پرده های زبرای آلومینیومی، کار آسانی نیست. برای این کار باید دست خود را روی دکمه ریلی قراردهید و زبرا را آرام از پنجره دور کرده و به طرف خود بکشید و آن را محکم  گرفته و می توانید از براش وکیوم برای این کار استفاده کنید و لابه لای کرکره ها را کاملا پاک کنید. البته باید بدانید که حرکت دست شما باید چپ به راست و بالا به پایین یا برعکس باشد که به پرده آسیبی وارد نگردد. برای شستشوی پرده های زبرای روزنه ای یا سلولی می توانید درحالت وکیوم تمام آلودگی ها و گرد و خاک آن را بگیرید. اگر کثیفی خیلی زیاد بود از یک اسفنج آغشته به مایع ظرفشویی و آب گرم می توانید استفاده کنید و آنها کاملا تمیز کنید.

تماس با ما