پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

آموزش شستشوی فرش نجس شده

نجس شدن فرش و موکت از جمله مشکلاتی می باشد که رفع آن ممکن است بدون آگاهی و اطلاعات کار مشکلی می باشد برای این که فرش نجس شده را بشویید می توانید از روش هایی استفاده کنید که بسیار راحت هستند و به شستشوی تمام فرش نیازی نیست و متحمل هزینه های زیاد قالیشویی و شستشوی فرش نخواهید داشت.
ما در این مقاله روش هایی رو به شما آموزش می دهیم، که اگر قسمت کوچکی از فرش نجس شده باشد خودتان بتوانید آن را برطرف کنید.
حال این سوال به وجود می آید که آیا قالیشویی ها فرش نجس را پاک می کنند.
زمین ،قالی، موکت را اگر نجس شده باشند و عین نجاست روی آن وجود نداشته باشد می توانید با ریختن یک مرتبه آب روی فرش و یا موکت، فرش را پاک کرد.آموزش شستشوی فرش نجس شدهبه این صورت با ریختن آب روی قسمت نجس شده می توانید آن را تطهیر کنید.
به گونه ای که تمام قسمت های متنجس را بگیرد سپس با خروج آب و خشک کردن آن، آب اضافی را خارج می کنیم و این موضوع درباره  همه لباس هایی که به نجاست آلوده شده اند درست است ولی برای برطرف کردن فرش از بول ابتدا باید عین نجاسات را از بین ببرید سپس برای آبکشی و برطرف کردن نجاست اقدام کنید.

احکام شستن فرش نجس

برای تمیز کردن فرش نجس باید از آب قلیل یا آب کر استفاده کنید، آب قلیل به آبی می گویند که مقدارش کم است و آب کر به آبی گفته می شود که مقدارش از مقداری که در اسلام تعیین شده بیشتر باشد.
امروزه و با پیشرفت تکنولوژی که دیگر حوض و استخر در همه منازل نیست آب کر همان آب لوله‌کشی منازل می باشد که در حقیقت به یک سیستم کلی آب وصل است.
آب قلیل به آبی می گویند که آب را درون کاسه، پارچ و یا هر ظرف دیگری ریخته و استفاده کنید.
برای برطرف کردن نجاست از فرش نجس شده از هر دو نوع آب قلیل و کر می توانید استفاده کنید.
اکنون که انواع آب را شناختید راحت‌تر می توانید با استفاده از هر دو روش فرش را تمیز کنید.
برای تمیز کردن فرش نجس توسط آب قلیل، ابتدا  باید نجاست را برطرف کنید، از دستمال یا آب قلیل استفاده کنید و نجاست را پاک کنید حال فرش برای آب کشیدن آماده است.
برای پاک کردن فرش نجس شده توسط آب قلیل ، باید آب را سه مرتبه روی فرش بریزید.
اگر برای پاک کردن عین نجاست از آب استفاده می کنید و بعد از ریختن آب این نجاست از بین رفت باید دو مرتبه دیگر روی منطقه نجس شده آب ریخته تا کاملا فرش پاک گردد.احکام شستن فرش نجساین نکته قابل توجه است که برای پاک شدن فرش نجس به وسیله آب قلیل باید بعد از هر دفعه ریختن آب باید حتما فرش را فشار داده تا آب درون آن خارج گردد به این آب، آب غساله می گویند.
بیشتر علما بر این نکته توجه دارند که زمان پاک کردن فرش نجس شده باید آب غساله از آن بیرون بیاید.
همانطور که در بالا گفتیم  آب کر به آبی می گویند که به آب لوله کشی وصل شده یا حوضی که ابعاد وحجم آن از آن چیزی که در رساله آورده شده بیشتر باشد و میزان آب ان بسیار زیاد باشد.
یکی از نکات مهمی که کمک می کند پاک کردن فرش نجس با اب کر به راحتی صورت گیرد، این است که در پاک کردن فرش با آب کر به جدا شدن آب غساله نیازی نیست.
بیشتر علما به این اعتقاد دارند که وقتی آب به قسمت نجس رسید، اگر عین نجاست جدا شده باشد باید توسط دست آب را حرکت داده تا فرش پاک گردد حتی اگر این آب به مناطق دیگر هم برود مشکلی بوجود نمی آورد ولی به شرط آنکه عین نجاست از روی فرش برطرف شده باشد.
برای کسانی که در اپارتمان زندگی می کنند و دسترسی به حوض و… ندارند کافیست یک تشت زیر فرش بگذارید و توسط شلنگ یا شیر روی آن آب  بریزید. به محض اینکه آب از زیر فرش خرج شد و درون تشت ریخت، فرش پاک شده است.
باید بدانید که بعد از ریختن آب به قسمت نجس روی قسمت های دیگر فرش ریخته شد پاک است و نجس نیست زیرا توسط آب کر، فرش نجس را پاک کرده ایم.

شستشوی فرش نجس شده

نوع فرش و جنس نخ آن بسیار در شیوه شستشو موثر است مثلا اینکه فرش ماشینی یا دستباف است و هم‌چنین جنس نخ آن ابریشم یا پشم است.
اگر فرش دارای تار و پود نازک و ظریفی باشد، رنگ پس داده و حساس می باشد بنابراین خودتان نباید فرش را شستشو دهید و باید ان را به افراد متخصص و با تجربه در قالیشویی‌ها بسپارید.
دقت کنید که فرش با چه ماده ای نجس شده است مثلا لکه خون با ادرار متفاوت است. لکه خون را باید سریع پاک کنید سپس برای شستشو از آب سرد استفاده کنید زیرا اگر از اب گرم استفاده شود لکه روی فرش ثابت شده و باقی خواهد ماند.
برای پاک کردن نجسی از روی فرش به طور کامل این مراحل را انجام دهید
در مرحله اول باید ابتدا عین نجاست را از روی فرش به طور کامل پاک کنید.
اگر مدت زمانی بگذرد نجاست روی فرش خشک می شود در این صورت باید از یک دستمال یا حوله مرطوب استفاده کنید و آن را کاملا پاک کنید.شستشوی فرش نجس شدهباید سعی کنید فقط روی نجاست را دستمال بکشید تا نجاست و یا رنگ آن به قسمت های دیگر نریزد سپس اگر محل نجاست هنوز مرطوب است باید یک دستمال یا حوله روی آن قسمت بگذارید و مدتی اجازه دهید تا دستمال رطوبت را جذب کند بعد از یک شوینده مناسب استفاده کنید زیرا معمولا نجاست باعث بوی بد فرش و خانه می گردد.
بهتر است بر طبق جنس فرش و کمک گرفتن از افراد مجرب یک شوینده دارای آنزیم را مورد استفاده قرار دهید و دستمال را روی آن بکشید و سپس برای مدت زمانی دستمال را روی نجاست آن قسمت بگذارید تا رنگ و بوی آن از طریق آنزیم‌ها برطرف گردد.
می توانید کمی نمک روی آن قسمت بریزید زیرا نمک دارای ویژگی ضد عفونی کننده است و بوی بد را از بین می برد بعد کمی صبر کنید و سپس روی فرش را جارو برقی بکشید.
سپس وسایل لازم برای آبکشی کردن فرش را آماده کرده برای این کار یک تشت بزرگ، یک پارچ یا بطری آب و یک دستمال یا حوله لازم دارید.
فرش را بلند کنید و تشت را زیر قسمتی نجس شده بگذارید.
اگر از آب قلیل برای این کار استفاده می کنید مثلا اب داخل ظرف باید بعد از پاک شدن عین نجاست دو دفعه دیگر هم  آبکشی کنید اگر نشاهده کردید عین نجاست هنوز کاملا برطرف نشده سه مرتبه آبکشی کنید. 
بعد از هر مرتبه اب ریختن قلیل روی فرش باید روی ان قسمت کاملا دست بکشید و فشار دهید تا نجاست خارج شود.
اگر از آب کر یا لوله‌کشی به صورت مستقیم به طور مثال توسط شلنگ استفاده می‌کنید،‌ باید هنگام آب ریختن روی فرش روی آن را دست بکشید.
در این روش دیگر به فشار دادن فرش و خروج آب غساله نیازی نیست و فرش با همان یک مرتبه پاک شده است. همچنین اگر هنگام شستن، آب به قسمت‌های دیگر نفوذ کرد اشکالی ندارد و دیگر نجس نمی شود
توجه به این نکته ضروریست که در شستشوی فرش نجس با آب قلیل اب غساله  نجس می باشد و باید همه وسایلی  که در زمان شستشو استفاده کردید را آبکشی کنید ولی در شستشوی فرش نجس با آب کر آب غساله نجس نیست.
زمانی که شستشو کامل تمام شد در این مرحله بوسیله حوله رطوبت فرش را بگیرید، یک ظرف یا تشت زیر فرش قرار دهید تا زمانیکه فرش کاملا خشک گردد.
برای اینکه فرش سریع‌تر خشک شود می‌توانید روی آن سشوار گرفته یا اگر در فصول گرم سال است از پنکه استفاده کنید

مزایای شستن فرش نجس در قالیشویی

امروزه و با توجه به اینکه محدودیت‌های زیادی از لحاظ فضا، آب وغیره وجود دارد، شستشوی فرش‌ها به روش سنتی در منزل امکان پذیر نیست و همه افراد ترجیح می دهند که از خدمات کارخانه های مختلف قالیشویی بهره ببرند.
شستشوی فرش در قالیشویی‌ دارای مزایای زیادی می باشد که ازجمله مهم‌ترین ان ها، موارد زیر است:
۱- شرکت های قالیشویی دارای  امکانات شستشوی فرش نجس شده را بوسیله انواع آب‌های قلیل، کر و آب متصل به آب کر می باشند.مزایای شستن فرش نجس در قالیشویی۲- شستشوی فرش را کاملاً مکانیزه و بوسیله ماشین آلات و ابزارهای پیشرفته انجام می دهند.
۳- قالیشویی ها از مواد شوینده مرغوب و مناسب برای انواع فرش‌های ماشینی و دستباف استفاده می‌کنند.
۴- شرکت‌های قالیشویی خدمات متعددی مانند رفوگری، تعمیر و ترمیم و خشک‌شویی در محل را انجام می دهند
۵- استفاده از خدمات قالشویی ها سبب صرفه‌جویی درآب، زمان، انرژی و هزینه‌های اضافی می‌گردد.

تماس با ما