پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱
اصول شستشوی فرش‌دستبافت

اصول شستشوی فرش دستبافت

شستشوی فرش دستبافت

شستشوی فرش دستبافت نیازمند نگاه ویژه ای است.

در رابطه با شستشوی فرش  دیدگاه ها و نظرات متفاوتی وجود دارد که می تواند حائز اهمیت باشد . باید به این مسئله اشاره کرد که بعد از غبارگیری و گردگیری و همچنین اصلاحت مربوط به فرش مثل رفوگری ، باید کار شستشو انجام شود . این کار نیازمند دقت عمل بیشتری نسبت به فرش های ماشینی است .

قبل از شستشوی ، مشاهده شده است که با ضربه زدن شدید به پشت فرش ، فرش به شدت آسیب دیده .و به همین خاطر هزینه های گزافی را به دوش صاحب فرش گذاشته است.

با توجه به اینکه  دستباف نسبت به فرش های ماشینی از ظرافت خاصی برخوردار است .و با نظر به اینکه رج های بافت دردستباف بسیار ظریف است .باید برای شستشوی  تدابیر خاصی به کار برد. ، مثلا برای اینکه ببینیم فرش رنگ می دهد یا نه ، بهتر است پارچه ای نم شده را روی سطح فرش کشید. تا از رنگ ندادن فرش اطمینان حاصل کنیم . بهترین روش شستشوی از نظر بسیاری از کارشناسان فرش ، شستشوی این فرش ها به روش قدیمی و دستی است . البته نباید این کار را خودتان انجام بدهید . بلکه می توانید به معتبرترین قالیشویی در زمینه ی شستشوی اعتماد کنید . البته قبل از این کار حتما تحقیقات لازم را در مورد سابقه ی قالیشویی انجام دهید.

مواد شستشو برای فرش های دستباف از ضروریات موردنیاز است و باید از موادی استفاده کرد که به بافت و رنگ فرش دستباف شما آسیبی وارد نکند.  البته قبل از شستشو به جنس و مدت عمر فرش توجه کنید. و حتما اصلاحات مربوط به رفوگری فرش را به یک متخصص بسپارید تا فرش دستباف شما در حین شستشو دچار خسارت نشود .

مراحل شستن اصولی فرش دستباف 

۱.غبارگیری به وسیله ی ماشین شلاق زن ، البته برای فرش های دستباف باید این عمل با احتیاط بیشتری انجام گیرد .، در غیر اینصورت به بافت فرش بدلیل ظرافت ، خسارت و صدمه ی زیادی وارد می شود .

۲.اگر فرش دستباف نیازمند رفوگری و موارد مشابه مثل پرداخت و دوگره و … دارد باید این کار را به یک رفوگر ماهر واگذار کرد. که معمولا قالیشویی های معتبر از تخصص رفوگرها استفاده می کنند .

۳.شستشوی با ماشین شستشوی نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک ، البته بهتر است. با توجه به میزان پاخوردگی فرش دستباف از ماشین های شستشو استفاده کرد . مثلا اگر عمر فرش زیاد است بهتر است. که ماشین شستشوی بوسیله ی شخص قالیشور بر روی فرش ، کار شستشو را انجام دهد .

۴.خشک کردن فرش دستباف توسط خشک کن و یا دستگاه آبگیرلوله ای

بهتر است برای غبارگیری و همچنین شستن فرش دستباف حتی الامکان به یک نمایندگی قالیشویی معتبر مراجعه کرده . تا با رعایت اصول مربوط به شستشوی این فرش های گرانبها ، از خسارت زدن به فرش های خود جلوگیری کرده. و شستشوی  شما بصورت دقیق و تمیزی انحام شود .

قالیشویی مادر با استفاده از متدهای جدید و همچنین با روش های سنتی اقدام به شستن دستباف و ابریشمی شما همشهریان عزیز می نماید .

طراح سایت کاظمی سازنده ی قالیشویی تهران اوغلی و سئول می باشد

تماس با ما