پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که در شرایط مختلف، فرش شما دچار شکستگی شود. این شکستگی معمولاً زیبایی فرش شما را تحت تاثیر قرار داده و تقریباً مشکلی جدی در این زمینه تلقی می شود. شکستگی فرش تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می گردد که در ادامه این متن به شما آن را معرفی می‌کنیم.
اما نکته مهم در این میان این است که بعد از این شکستگی چه اقداماتی باید انجام داد؟


همانطور که می‌دانید هر چه تراکم و شانه فرش بالاتر باشد، احتمال شکستگی آن نیز بیشتر خواهد بود. اگرچه شما می توانید برخی از مشکلات ایجاد شده در ساختار فرش خود را از بین ببرید اما شکستگی فرش این دسته از مشکلات قرار نمی گیرد.
در صورتی که فرش دچار شکستگی شد؛ برای رفع شکستگی فرش باید به مراکز تخصصی رفوگری در این زمینه مراجعه کرده و توجه داشته باشید که در این هنگام هیچ گونه فعالیت خودسرانه انجام نداده و بهتراست آسیب ایجاد شده را گسترده تر نکنید. در مراکز رفو، شکستگی فرش با استفاده از تجهیزات و ابزار آلات پیشرفته و نیز توسط فرد استادکار، رفع شده و شکستگی به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد.
در این میان نوع فرش شما و نیز میزان شکستگی ایجاد شده اهمیت زیادی خواهد داشت. این موارد نه تنها در کیفیت کار بلکه در قیمت ارائه شده برای شما نیز موثر خواهد بود. هرچه شکستگی گسترده تر و جدی تر باشد هزینه های مربوط به ارائه خدمات در این زمینه نیز برای شما افزایش خواهد یافت.

دلیل شکستگی فرش دستبافت

یکی از زیباترین و با ارزش ترین انواع فرش ها در جهان فرش های دستباف می باشد. اگرچه این فرش ها از قیمت زیادی برخوردار هستند؛ اما هنوز افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. از آنجا که در ساختار این فرش ها معمولاً از الیاف و نخ های طبیعی استفاده شده است به کار گیری آنها نیز تاثیرات مفیدی روی بدن انسان خواهد داشت. زمانی که شما به صورت مکرر از فرش دستباف استفاده می کنید این فرش ها تحت تأثیر عوامل مختلف آسیب های جزئی پیدا می‌کند.
یکی از این آسیب ها شکستگی می باشد؛ این شکستگی تحت تاثیر استفاده نادرست از فرش ها ایجاد خواهد شد. برخی از افراد برای جمع کردن و جا به جا کردن این فرش ها آن ها را تا میزنند؛ در واقع تا زدن سبب شکستگی فرش خواهد شد. مخصوصاً زمانی که روی فرش فشار زیادی قرار بگیرد.


فرش های دستباف کمتر از فرش های ماشینی در معرض شکستگی قرار می‌گیرند. البته ناگفته نماند که دراین زمینه نوع بافت فرش ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. برخی از فرش های دستبافت، دارای بافت سستی هستند؛ علت اصلی این بافت سست مربوط به شیوه بافت فرد بافنده می باشد. گفته شده است که تا زدن فرش های دستباف برای مدت کوتاهی سبب شکسته شدن آن نخواهد شد اما در مدت طولانی این شکستگی ایجاد می‌ گردد.

تعمیر تخصصی شکستگی فرش

در حال حاضر قالیشویی های زیادی علاوه بر ارائه خدمات شست شو، رفوگری انواع فرش را نیز انجام می دهند. رفع شکستگی فرش های دستباف، کمی سخت تر از فرش‌های ماشینی می باشد و از طرف دیگر هزینه های مربوطه نیز در این زمینه متغیر خواهد بود. در موسسه‌های رفوگری، رفع شکستگی انواع فرش از هم متفاوت می باشند. در اکثر مواقع برای رفع شکستگی از دستگاه های پیشرفته و تجهیزات مدرن و خودکار استفاده نخواهد شد و در واقع فرد رفوگر کلیه مراحل ترمیم را انجام خواهد داد. در واقع هنوز دستگاه ویژه‌ای برای رفع شکستگی فرش وجود ندارد. برای آموزش رفوگری فرش دستباف، می توانید به سایت قالیشویی مادر مراجعه و هم چنین از هزییه آن مطلع شوید.


این که شکستگی فرش شما به صورت کامل و تخصصی انجام شود به عملکرد موسسه مربوط خواهد بود. به طور کلی اگر شما از یک مرکز پیشرفته و کاربلد در این زمینه کمک بگیرید شکستگی فرش شما نیز به بهترین نحو ممکن رفع خواهد شد. در واقع هرچه فرد رفوگر باتجربه تر و کاربلد تر باشد، می تواند شکستگی فرش شما را با کیفیت بهتری از بین ببرد. در این زمینه شما می توانید برای نتیجه گیری بهتر، قبل از انتخاب یک مرکز ابتدا تحقیقاتی را در زمینه ارائه خدمات آن مجموعه انجام دهید.

راه های جلوگیری از شکستگی فرش

اگر می خواهید از شکستگی فرش های خود جلوگیری کنید، می توانید با استفاده از اقدامات زیر این موضوع را به عمل درآورید.

  1. پس در هنگام جابجایی بهتر است آن را کاملاً لول کرده و سپس به محل مورد نظر منتقل کنید و توجه داشته باشید که لول کردن به صورت نامنظم و سست نیز می تواند سبب شکستگی فرش شود.
    پس اگر قرار است فرش خود را برای مدت طولانی و به صورت لوله شده در یک مکان قرار دهید؛ این فرایند را به صورت کاملاً تخصصی و منظم انجام دهید.
  2. محل استفاده فرش نیز می تواند سبب شکستگی آن شود توجه داشته باشید که فرش خود را در اندازه‌های متناسب تهیه نمایید. در حال حاضر افراد زیادی از یک فرش بزرگ تر از حجم منزل خود استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی مجبور می‌شوند کناره‌های فرش را کمی تا بزنند که این فرآیند منجر به شکستگی فرش خواهد شد. پس برای جلوگیری از این موضوع بهتر است فرش خود را در اندازه متناسب با ساختار منزل خود تهیه کنید.

جمع کردن اصولی فرش

جمع کردن اصولی فرش می تواند از شکستگی آن جلوگیری نماید. در هنگام جمع کردن فرش آن ها را تا نزنید؛ منظور از تا زدن این است که فرش خود را به روش جمع کردن یک زیر انداز و یا لباس روی هم جمع نکنید. در واقع تا زدن دلیل اصلی ایجاد شکستگی در فرش ها می باشد.

در حال حاضر انواعی از فرش های ماشینی و طرح فرش در بازار به فروش می رسند؛ که در برابر شکستگی مقاوم می باشند. این فرش ها علاوه بر اینکه از تراکم بالایی برخوردارهستند، به راحتی شکسته نخواهند شد. زیرا در ساختار شان از کنف استفاده شده است؛ اگر کنف های به کار گرفته شده نازک باشند با احتمال کمتری فرش دچار شکستگی خواهد شد؛ 
برای جمع کردن اصولی فرش، شما می توانید آن را لول کنید. در واقع لول کردن بهترین روش موجود جابجایی فرش می باشد؛ همچنین شما می توانید برای جلوگیری از باز شدن فرش در حین جابجایی قسمت های مختلف آن را پس از لول کردن با یک طناب به آرامی ببندید.

سوالات متداول

“آیا کاور کردن فرش برای جلوگیری از شکستگی آن موثر می باشد؟” 

کاور کردن فرش بعد از لول کردن باعث می‌شود تا فرش به همان حالت لوله شده باقی بماند و از هم باز نشود. با توجه به این موضوع عملکردی مناسبی در این زمینه خواهد بود و شما می توانید با استفاده از انواع کاورهای پلاستیکی و یا پارچه ای فرش خود را کاور نمایید.

“آیا پهن کردن فرش نیز سبب شکستگی آن خواهد شد؟” 

 زمانی که شما فرش خود را به صورت لوله شده پهن می‌کنید، به طور حتم هیچ شکستگی در این زمینه اتفاق نخواهد افتاد. اما بعد از تا کردن فرش و پهن کردن آن احتمال بروز شکستگی در فرش نیز بیشتر خواهد شد.

چه فرش های می شکنند، چه فرش هایی نه؟

همه فرش ها اگر به صورت اصولی نگهداری نشوند به راحتی دچار شکستگی می شود ولی احتمال شکستگی در برخی از فرش ها بیشتر است و در برخی از فرش ها کمتر.

۱- فرش هایی که به صورت اصولی مورد شستشو قرار نگرفته اند به راحتی دچار شکستگی می شود. برخی افراد زمانی که فرش های خود را به صورت سنتی در بالا پشت بام مورد شستشو قرار می گیرند و برای خشک شدن بر روی نرده ها پهن می شوند مقاومت خود را از دست می دهند.

۲- فرش هایی که دیر یه دیر مورد شستشو قرار می گیرند زود تر از فرش های دیگر دچار شکستگی می شود به همین دلیل سعی کنید هر چند وقت یک بار فرش های خود را به صورت حرفه ای مورد شستشو قرار دهید.

۳- فرش هایی که به صورت اصولی و با رعایت تمامی نکات لازم مورد شستشو قرار گرفته اند هیچ وقت دچار شکستگی نمی شوند و زیبایی خود را حفظ می کنند.

چه فرش های می شکنند، چه فرش هایی نه؟

۴- فرش ها پس از خشک شدن نیاز به خشک شدن کلی دارند اگر فرش ها را برای خشک شدن در برابر نور خورشید قرار دهید احتمال شکستگی فرش بالا می رود ولی در قالیشویی ها به دلیل این که برای خشک کردن فرش از دستگاه های بخار یا خشک کن استفاده می کنند احتمال شکستگی فرش خیلی پایین می آید به همین دلیل شستشو فرش ها در قالیشویی ها به نفع فرش ها می باشد علاوه بر این که در قالیشویی ها فرش را به صورت اصولی مورد شستشو قرار می دهند بلکه خشک شدن فرش در دستگاه ها سبب حفظ استقامت فرش می شود و فرش مانند روز اول باقی می ماند.
شکستگی فرش ها به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و بیشترین زمانی که فرش دچار شکستگی می شود هنگام لول کردن فرش می باشد به دلیل این که افراد گاهی اوقات هنگام لول کردن عجله می کنند به همین دلیل فرش به راحتی دچار شکستگی می شود. رفع شکستگی فرش ها باید به صورت حرفه ای و اصولی توسط افراد حرفه ای انجام شود تا اثری از شکستگی بر روی سطح فرش دیده نشود به همین دلیل مجموعه ای را انتخاب کنید که رفع شکستگی فرش ها را به صورت اصولی انجام دهد.

تماس با ما