پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

ریشه دوزی فرش

یکی از مهم ترین قسمت های فرش، ریشه‌های آن می باشد. ریشه فرش نقش بسیار مهمی در حفظ زیبایی و سلامت آن دارد. خارجی ترین قسمت فرش که دارای نخ های سفید رنگ و یا کرم رنگ می‌باشد ریشه فرش می گویند. در گذشته، ریشه فرش معمولاً توسط نیروی انسانی و با استفاده از تجهیزات ساده همانند سوزن بافته می شد. اما امروزه دستگاه های ویژه‌ای برای ریشه دوزی فرش وجود دارد.

دربعضی شرایط، ممکن است ریشه های فرش شما دچار پوسیدگی شده باشد و حالت اولیه خود را نداشته باشد. امروزه قالیشویی های زیادی در سطح شهر وجود دارد که خدمات ریشه بافی را برای انواع قالی انجام می دهند. اگر تا به حال به ساختار ریشه فرش های خود دقت کرده باشید، می بینید که تعداد زیادی نخ توسط یک نوار کرم و یا سفید رنگ به فرش محکم شده است. در واقع همین نوار است که ریشه ها را به صورت متوازن در کنار هم نگه داشته است. در حال حاضر نواردوزی با استفاده از دستگاه، برای فرش های ماشینی قابل انجام است. هم چنین خدمات دیگری چون ترمیم رنگ فرش دستباف در این مجموعه ها ارائه می شود.

تعویض ریشه فرش

اگر قصد تعویض ریشه های فرش خود را دارید، ابتدا باید به دنبال یک مجموعه مناسب و تخصصی در این زمینه بگردید. اگرچه امروزه قالیشویی های زیادی خدمات رفوگری و تعویض ریشه را برای شما انجام می دهند، اما کیفیت کار در تمامی این مجموعه ها یکسان نمی باشد.
در چنین شرایطی شما می توانید با مراجعه به سایت های اینترنتی و مطالعه اطلاعات موجود در این زمینه، یک مجموعه
قالیشویی معتبر و پیشرفته در زمینه تعویض ریشه های فرش خود پیدا کنید. توجه داشته باشید که برای حفظ سلامت فرش و نیز افزایش طول عمر آن باید سلامت ریشه ها را حفظ کنید.

نوار دوزی ریشه فرش
تعویض ریشه های فرش به گونه ای است که ابتدا فرد استاد کار در این زمینه با استفاده از تجهیزات مخصوص، همانند انبر و قیچی ریشه های باقی مانده در فرش را از آن خارج می کند. پس از آن با استفاده از نخ های مخصوص که با ساختار فرش و متناسب باشد؛ ریشه های جدید را در هم قرار می دهند.

انواع روش های ریشه دوزی

بخش اصلی فرش ها ریشه هستند که در طول سال دچار فرسودگی می شوند و لازم است مجدد ریشه دوزی شوند. ریشه دوزی از جمله خدمات قالیشویی های معتبر نیز محسوب می شود که در این مراکز این کار به عنوان رفوگری و مرمت فرش مطرح می شود. هر قسمتی از فرش که ریشه هایش فرسوده شده و از بین رفته است را توسط قیچی های مخصوص بریده و سپس به کار مرمت می پردازند. ریشه دوزی انواع مختلفی دارد که در این قسمت به هر کدام می پردازیم و توضیحاتی را ارائه می دهیم. قبل از پرداختن به انواع ریشه دوزی می پردازیم به ابزار کار و نحوه ی کار که سه مورد بسیار پر اهمیت است و این سه مورد شامل موارد زیر می باشد:

۱- انتخاب چله که در هر نوع از ریشه بافی، چله ها متفاوت هستند که این تفاوت بیش تر در قطر چله که تا چه حدی نازک است، می باشد.

۲- انتخاب سوزن که مطابق هر چله سوزن موجود است و از قطر بزرگ موجود است تا قطر کوچک.

انواع روش های ریشه دوزی

۳- انتخاب نخ بطلمه که این نخ برای اتصال چله و قالی می باشد و به عنوان نخ کمکی استفاده می شود‌.

این سه مورد در ریشه بافی بسیار پر اهمیت است و اما می رسیم به انواع ریشه بافی در خصوص موارد زیر می باشد:

۱- مورد اول ریشه دوزی به روش بطلمه است که در این روش ریشه بافی در سر فرش و یا قالی است با ریز بافت و رجشمار بالا انجام می شود.

ابزار کار مناسب برای این مدل شامل میخ، درفش، نخ کمکی، چله مناسب و سوزن است و هم چنین برای این که هنگام انجام کار از نهایت فشردگی و ترکیدگی گره های فرش جلوگیری شود از این روش از ریشه بافی استفاده می شود.

۲- روش دوم از ریشه بافی روش مغزی است که نحوه ی آماده کردن فرش دقیقا مطابق روش بطلمه است اما ابزار کار مورد استفاده در این روش شامل سوزن، نخی باریک تر از نخ فرش، دمباریک، درفش می باشد.

۳- روش سوم هم روش متصل می باشد که در این روش ریشه ی فرش را از ته می برند و چله ای که مناسب ریشه ی فرش است را با سوزن های مخصوص که اندازه ای مناسب با چله و قالی را دارد به فرش متصل می کنند. برای انجام این روش قالی را به کمک میخ بر روی سطحی متصل می کنند تا کار به راحتی انجام شود.

قیمت ریشه دوزی فرش

یکی از متداول ترین سوالات در این زمینه قیمت  ترمیم ریشه فرش می باشد. هزینه ها در این زمینه با توجه به نوع فرش شما و نیز چگونگی بافت ریشه متفاوت می باشد. هزینه بافت ریشه برای فرش های دستباف ابریشمی و عتیقه بیشتر از فرش های ماشینی می‌باشد؛ زیرا الیاف به کار گرفته شده در این زمینه متفاوت می باشد. 
در این میان متراژ نیز می تواند هزینه ها را برای شما کم یا زیاد کند. هرچه ریشه بافی در متراژ بیشتری انجام شود، هزینه های ارائه شده برای شما نیز افزایش خواهد یافت. محل دریافت این خدمات نیز می‌تواند در قیمت تاثیرگذار واقع شود. برخی از مجموعه های فعال در این زمینه تنها با قرار گرفتن در یک محله خاص، پول بیشتری از شما دریافت می کنند. در صورتی که شما می توانید همین خدمات را از مجموعه دیگری با قیمت کمتر دریافت نمایید.
امروزه قالیشویی های زیادی برای جذب مشتری بیشتر سعی می‌کنند تا خدمات متفرقه در این زمینه را با هزینه های پایین تری ارائه بدهند؛ در چنین شرایطی شما می توانید از این خدمات استفاده کرده و هزینه ها را تا حدود زیادی برای خود کمتر کنید.

تعویض ریشه فرش دستی

برای تعویض ریشه فرش دستباف، ابتدا باید ریشه های باقیمانده را از ساختار فرش خارج کنند. در چنین شرایطی دو راه وجود دارد:
اول این که فرد استاد کار می‌تواند قسمتی از فرش را برش داده و ریشه های جدید را در قسمت برش خورده نصب کنند. همچنین می‌توانند ریشه بافی را در همان جای قبلی انجام دهند. برای بافت ریشه در فرش های دستباف باید دقت زیادی به کار گرفته شود. در غیر این صورت فرش شما دیگر ارزش گذشته خود را نخواهد داشت.


امروزه مجموعه های زیادی خدمات خود را در منزل شما نیز انجام می دهند. با استفاده از این فرایند شما می توانید از سرقت فرش خود جلوگیری کنید؛ اما توجه داشته باشید که قبل از راه دادن افراد به منزل خود از صحت هویت آن ها مطمئن شوید. در حال حاضر برای تعویض ریشه های فرش دستباف نیز از روش بطلمه استفاده می شود. البته آموزش های زیادی در این زمینه نیز وجود دارد اما بهتر است این خدمات را به
افراد متخصص در این زمینه واگذار نمایید.

ریشه بافی فرش ابریشمی

یکی از زیباترین و با ارزش ترین انواع فرش ها در جهان فرش های ابریشم می باشد. این فرش ها از گران ترین فرش ها در جهان به شمار آمده و هنوز هم استفاده از آن ها به چشم می خورد. در ساختار فرش ابریشم از نخ ها و الیاف ابریشمی استفاده شده است. به همین دلیل این فرش ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار می باشند.
از آنجا که ریشه بافی فرش های ابریشم از اهمیت زیادی برخوردار است؛ باید در حین انجام کار، ساز و کار های ویژه ای انجام شود. تعویض و یا ترمیم ریشه های فرش ابریشمی از قیمت بالایی برخوردار می باشد. زیرا برای این کار از نخ ها و الیاف ابریشمی استفاده خواهد شد.

فرش بدون ریشه

شاید تا به حال از فرش های بدون ریشه استفاده کرده باشید و یا نمونه‌ ای از آن را در بازار مشاهده کرده باشید. اگرچه ریشه ها در حفظ سلامت فرش  نقش بسیار مهمی دارند، اما امروزه در ساختار برخی از موکت ها و یا فرش ها از ریشه ها استفاده نمی شود. فرش بدون ریشه معمولاً زیبایی کمتری نسبت به سایر فرش ها دارند همچنین امکان آسیب دیدن آن ها در مدت زمان کوتاه تری بیشتر خواهد بود.

فرش بدون ریشه
پیشنهاد ما به شما این است که به جای استفاده از این فرش های بدون ریشه، ریشه های فرش خود را در معرض آسیب قرار نداده و از آن ها محافظت کنید. در چنین شرایطی شما می توانید از انواع کاورها و یا چسب های ریشه فرش استفاده کنید. این چسب ها ریشه های فرش شما را به طور محکم و تمیز در کنار هم قرار داده و از پاشیدگی و پوسیدگی آن ها جلوگیری خواهد کرد.

 

تماس با ما