پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

شستشوی روفرشی در منزل

اکثر افراد به دلیل این که از فرش های خود مراقبت کنند و جلوی کثیف شدن و لکه شدن آن را بگیرند، از رو فرشی ها استفاده می کنند. پهن کردن روفرشی بر روی فرش، باعث محافظت از فرش در برابر آلودگی ها می شوند و باعث حفظ کیفیت فرش می شود. اما در نظر داشته باشید پهن کردن رو فرشی بر روی فرش، به طور مداوم باعث می شود که تمامی لکه ها و کثیفی ها بر روی روفرشی بنشیند و سطح آن کثیف شود و زیبایی و براقیت خود را از دست دهد. شستشوی رو فرشی در منزل، بسیار آسان است و برای شستشوی آن ها باید چند نکته را رعایت کنیم، تا از کیفیت و زیبایی روفرشی کم نشود. برخی از روفرشی ها دارای ابعاد کوچکتری هستند و به راحتی می توان از ماشین لباسشویی کمک گرفت. ولی غالبا آنها بزرگ هستند و در صورت خیس شدن، وزن آن ها بیشتر هم می شود. به طور کلی اگر تصمیم گرفته اید روفرشی را در منزل بشورید نکته های زیر را رعایت کنید.

شستشوی روفرشی در منزل

۱- قبل از شستشو، روفرشی را جارو برقی بکشید، تا تمامی زباله ها و گرد و خاک از روی روفرشی جمع شود.

۲- برای شستشوی روفرشی از شوینده های ملایم استفاده کنید، تا آسیبی به روفرشی وارد نشود. شتستوی روفرشی با شوینده های قوی و شیمایی باعث آسیب دیدن فرش می شود و سطح رو فرشی زبر می شود.

۳- برای شستشوی روفرشی از آب سرد استفاده کنید. شستشوی روفرشی با آب گرم، باعث کم شدن کیفیت رو فرشی می شود و زیبایی و براقیت خود را از دست می دهد.

۴- پس از شستشوی روفرشی ها، همیشه آن ها را در هوای آزاد کاملا خشک کنید و نم دار نباشد. پهن کردن روفرشی خیس و نم دار باعث پوسیدگی و ساییدگی فرش می شود.

انواع رو فرشی

۱- روفرشی های کش دار

روفرشی های کش دار دور تا دور خود کش دارند و زمانی که آن را پهن می کنید، می توانید کش ها را در زیر فرش قرار دهید، تا رو فرشی تکان نخورد.

۲- رو فرش های گوشه کش دار

رو فرشی های گوشه کش دار، در کناره های رو فرشی کش قرار دارد و کش ها را پس از پهن کردن رو فرشی، بر پشت فرش قرار می دهند تا تکان نخورد.

انواع رو فرشی

۳- روفرشی های طرح دار

نقش و نگار های متفاوتی دارد و افراد نسبت به سلیقه ی خود ان را تهیه می کنند. حتی برخی از این طرح های برگرفته از طرح فرش است. و یا حتی گل ابریشم.

۴- روفرشی های بند دار

بند های مخصوصی دارد و پس از پهن کردن رو فرشی بند ها را پشت فرش به یک دیگر وصل می کنند، تا رو فرشی کاملا ثابت بر روی فرش بماند و تکان نخورد.

۵- روفرشی های بدون کش

یکی از مدل های رو فرشی ها، روفرشی های  بدون کش هستند و اصلا هیچ کشی ندارند و بر روی فرش پهن می کنند.

رو فرشی ها برای کدام یک از فرش ها مناسب است؟

فرش ها جزء لوازمی هستند که بیشترین کاربرد در منزل را دارند و اکثر افراد برای منزل خود از فرش  استفاده می کنند. به دلیل این که همیشه ترجیح می دهند، فرش های خود را تمیز و سالم نگه دارند. اکثرا برای تمامی فرش ها می توان از روفرشی استفاده کرد، ولی برخی از فرش ها مانند فرش های ابریشمی و فرش های دستبافت، به دلیل این که تمامی الیاف و نخ پنبه ها و رنگ های آن طبیعی می باشد، احتیاج دارد که همیشه هوا در بین الیاف آن رد و بدل شود و نمی توان از روفرشی ها استفاده کرد. برخی رو فرشی های توری وجود دارد که در صورت لزوم می توان از آن ها استفاده کرد. غالبا برای محل بازی کودکان بهتر است از روفرشی استفاده شود.

رو فرشی ها برای کدام یک از فرش ها مناسب است؟

از رو فرشی می توان برای انواع فرش های ماشینی استفاده کرد. فرش های ماشینی به دلیل این که تمامی الیاف و عملیات بافت فرش کاملا ماشینی می باشد و تمامی مراحل با دستگاه های مخصوص و مکانیزه انجام می شود، نسبت به هر چیزی حساس نیستند و می توان از رو فرشی برای محافظت آن ها استفاده کرد. در کل می توان از روفرشی برای تمامی فرش ها استفاده کرد، ولی همیشه باید نکاتی را قبل از پهن کردن روفرشی رعایت کنیم. به طور مثال همیشه قبل از پهن کردن روفرشی، فرش را کاملا جارو برقی بکشید. تا تمامی زباله های کوچک و بزرگ و تمامی گرد و غبار از روی سطح فرش برداشته شود و همیشه از خشک بودن کامل فرش مطمئن شوید و سپس رو فرشی را پهن کنید. زیرا اگر فرش خیس باشد و نم دار باشد و بر روی آن رو فرشی پهن کنیم، باعث پوسیدگی الیاف و نخ پنبه های فرش می شود، به دلیل این که وقتی که روفرشی را پهن می کنید، فرش در معرض هوا قرار نمی گیرد و هوا در بین الیاف آن در گردش نمی باشد و فرش خشک نمی شود.

فرش هایی که تازه شسته شده اند را سعی کنید همیشه مدتی بر روی آن ها رو فرشی پهن نکنید. تا فرش در معرض هوا و نور قرار بگیرد و سپس از روفرشی استفاده کنید. فرش هایی که پس از شستشو، دچار کیسی شده اند، را هیچ وقت بر روی آن ها رو فرشی پهن نکنید. همچنین فرش هایی که پس از ترمیم و مرمت و رفو از قالیشویی تحویل می گیرید، سعی کنید تا مدتی از روفرشی ها استفاده نکنید.

روش نگهداری از رو فرشی

رو فرشی ها، جنس های مختلفی دارند و نحوه نگهداری آن ها با یک دیگر متفاوت تر است. به طور مثال رو فرشی هایی که جنس ان ها نخ پنبه هستند نحوه نگهداری آن ها حساس تر و خاص است، مثلا برای شستشوی آن حتما باید از آب ولرم استفاده شود و زیاد در مقابل نور خورشید قرار نگیرد، همچنین رو فرشی هایی که جنس آن ها مرغوب تر و خاص تر است، مانند رو فرشی های ابریشمی، نگهداری آن ها خاص تر است. رو فرشی های ابریشمی را حتما باید با آب سرد مورد شستشو قرار دهید و هرگز در جلوی نور مستقیم خورشید آن ها را خشک نکنید. سعی کنید همیشه زمانی که رو فرشی را پهن می کنید، همیشه سطح آن را جارو بکشید و از آن مراقبت کنید. از پهن کردن روفرشی بر نقاطی که آفتاب به طور مستقیم بر روی آن تابیده می شود، خودداری کنید. تابیدن نور خورشید بر روی روفرشی به طور مستقیم سبب می شود، الیاف روفرشی آسیب ببیند و نرمی و لطافت خود را از دست بدهد. سعی کنید همیشه هر چند وقت یک بار اقدام به شستشوی روفرشی های خود کنید، زیرا در اثر گذشت زمان روفرشی دچار آلودگی و چرک مردگی می شود و سطح و نمای آن آلوده و تیره می شود.

روش های شستشوی رو فرشی

روفرشی ها را می توان با روش های مختلف و با شوینده های گوناگونی شست. یکی از آنها سپردن شستشوی فرش به ارزان ترین قالیشویی می باشد.ولی به تنها نکته ای که باید توجه کنید، این است که حتما از شوینده های مخصوص جنس و نوع روفرشی و ملایم استفاده کنید، تا از کیفیت و زیبایی روفرشی کم نشود. روش های شستشوی روفرشی ها شامل موارد زیر می شود.

۱- شستشوی روفرشی ها با لباس شویی

یکی از روش های شستشوی رو فرشی، شستن آن ها با لباس شویی است. می توانید روفرشی را با لباس شویی با شوینده ی مناسب آن و با درجه ی مخصوص و آب سرد مورد شستشو قرار دهید.

روش های شستشوی رو فرشی

۲- شستشوی رو فرشی ها در خشک شویی

یکی دیگر از راه های شستن رو فرشی ها تحویل دادن رو فرشی به خشکشویی می باشد. می توانید فرش ها را در خشک شویی بشورید و خیالتان بابت همه چیز راحت باشد. در خشک شویی رو فرشی ها با استفاده از دستگاه مخصوص و شوینده های خاصی شسته می شود و با استفاده از دستگاه بخار کاملا روفرشی را بخار می زنند تا کاملا اتو شود و سطح آن صاف شود.

۳- شستشوی رو فرشی در منزل

یکی از روش های شستن رو فرشی ها، شستن آن ها در منزل می باشد. ابتدا باید از جنس و نوع روفرشی خود اطلاع پیدا کنید و سپس رو فرشی را در یک لگن بزرگ قرار دهید و با شوینده ی مناسب و آب سرد رو فرشی را مورد شستشو قرار دهید و در یک جای مناسب و در یک هوای معتدل خشک کنید.

۴- شستشوی رو فرشی در قالیشویی

یکی دیگر از روش های شستشوی روفرشی ها، که راحت تر، سریع تر، بهتر، مطمئن تر می باشد، شستن روفرشی ها در قالیشویی است. شستشوی رو فرشی ها در قالیشویی توسط دستگاه های مخصوص و زیر نظر افراد با تجربه و ماهر انجام می شود و هیچ گونه آسیبی به روفرشی وارد نمی شود.

شستن رو فرشی در لباس شویی

روفرشی در واقع همان لباس فرش است که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد.
روفرشی ها بسیار کاربردی هستند که البته امروزه علاوه بر کاربردی بودنشان، زینتی هم می باشند و نما و جلوه ی خاصی در منزل ایجاد می کنند. دلیل زینتی بودن رو فرشی ها این است که در انواع طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شوند و با هر سبکی از منزل هماهنگی دارند به همین دلیل اکثر افراد آن را مورد استفاده قرار می دهند.
رو فرشی ها هم همانند فرش ها و سایر لوازم ممکن است دچار آلودگی شوند و از هر راهی این آلودگی ایجاد می شود و لازم است برای حفظ سلامت و زیبایی روفرشی هرزگاهی به شست و شوی آن پرداخت. قبل از این که به روش های شست و شویی روفرشی بپردازیم لازم است کمی در خصوص کاربردی که دارند نکاتی را ارائه دهیم که این موارد و کاربردها شامل موارد زیر می باشد:

۱- استفاده از روفرشی می تواند فرش را از هر گونه آلودگی حفظ کند و همان طور که می دانیم آلودگی برای فرش می تواند آسیب هایی به دنبال داشته باشد که حتی در صورت نفوذ بیش تر آلودگی به فرش ها، دچار پوسیدگی و فرسودگی می شوند به همین دلیل با استفاده از این رویه به راحتی از فرش خود در برابر آلودگی به خصوص گرد و غبار و لکه محافظت کنید.

۲- استفاده از رو فرشی می تواند فرش ها را دیرتر نیازمند شست و شوی عمقی کند که هم از فرش محافظت می شود و هم در هزینه ها تا حد زیادی صرفه جویی می شود.

شستن رو فرشی در لباس شویی

۳- استفاده از رو فرشی می تواند ایجاد تنوع کند چرا که فرش ها تا سال ها مورد استفاده هستند و به جای پرداخت هزینه های زیاد جهت تعویض فرش می توان از روفرشی یا طرح و رنگ دلخواه و پرداخت هزینه ی کم تر استفاده کرد.

با توجه به این موارد میزان آلوده شدن رو فرشی بالاست و لازم است هر ماه و یا هر دو ماه یکبار به شست و شوی آن ها پرداخته شود تا سال ها طول عمر مفید خود را داشته باشند.
رو فرشی با توجه به این که نسبت به فرش ها از وزنی سبک تر برخوردار هستند شست و شوی آن ها آسان تر است چرا که هم توسط دست قابل شست و شو می باشد و هم توسط برخی ماشین های لباسشویی که در این قسمت قصد داریم به این مورد بپردازیم. ماشین های لباس شویی قادر به شست و شوی اجسام سنگین تر هستند که البته این قابلیت در تمام آن ها نبوده و برخی از آن ها تا ۱۰ الی ۱۵ کیلو را می شویند.
رو فرشی را هم وزنی در این حدود دارند که به راحتی می توان با مواد شوینده ی مخصوص توسط ماشین لباس شویی که تحمل وزن رو فرشی را دارد شستشو داد. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که وزن رو فرشی برای لباس شویی قابل تحمل باشد تا ماشین لباس شویی دچار آسیب و مشکل نشود.

شستن روفرشی با دست

روش دیگری که می توان به شست و شوی رو فرشی ها پرداخت روش دستی است که این روش همان طور که می دانیم به دلیل وزن کم تری که نسبت به فرش ها دارند شست و شو راحت تر است که می توان تشتی از آب و مواد شوینده تهیه کرد و وقتی به حالت کفی در آمدند، رو فرشی را داخل تشت قرار داد و سپس به کار شست و شو پرداخت که این یک روش دستی و روش بعدی همان شست و شوی رو فرشی ها همانند فرش ها است که به طور کامل پهن کرده و سپس لازم است آبگیری کامل شود.

شستن روفرشی با دست
پس از آبگیری توسط مواد شوینده و کف به شست و شو پرداخته می شود.
این روش هم می تواند کاربردی باشد و بستگی به شرایط دارد که کدام روش را بتوان انجام داد. اگر از رو فرشی ها به خوبی نگهداری شود تا سال ها قابل استفاده هستند و تا سال ها می توانند از فرش ها از عوامل آسیب رسان محافظت کنند. پس بهتر است در صورت رفت و آمد زیاد از این رویه های کاربردی و زیبا استفاده کنید تا فرش ها دیرتر با آسیب رو به رو شوند و دیرتر مجبور به تعویض آن باشید.

تماس با ما