پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

زمان تمیز کردن فرش ها

مردم از گذشته تاکنون در ایام پایان سال و یا در هنگام جابجایی از یک منزل به منزل دیگر اقدام به شستشوی فرش های خود می کنند.
بهترین زمان برای شستشوی فرش ها از فروردین تا شهریور می باشد زیرا در این در فصول سال آفتاب به صورت مستقیم می تابد و روند خشک شدن فرش ها بهتر و به صورت طبیعی انجام می‌شود و فرش دچار آسیب و یا شکستگی نمی‌شود یا در نهایت نمی در فرش باقی نمی ماند که دچار پوسیدگی شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا جهت نگهداری فرش و اهمیت شستشوی فرش توضیحاتی ارائه دهیم.

اهمیت زمان تمیز کردن فرش

۱- اگر آلودگی در فرش باقی بماند بعد مدت زمانی به عمق تارو پود فرش نفوذ می کند به همین دلیل بهتر است قبل از این اتفاق فرش ها را نیز بشویید.

۲- اگر فرش ها آلوده شوند جلوه بدی از خود به نمایش می گذارند.

۳- به دلیل اینکه فرش در مسیر رفت و آمد روزانه ما می باشد و ممکن است این آلودگی ها موجب بیماری پوستی برای خانواده علی الخصوص کودکان به همراه باشند.

۴- فرش در منزل مانند فیلتر عمل میکند و تمام گردو غبار را به خود جذب کرده در نتیجه باعث تصفیه هوا در منزل می شود از این جهت تمیز بودن آن از اهیمت زیادی برخوردار است.

یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید این است که، شست‌ و شوی مرتب فرش باعث می‌شود، فرش در درازمدت دچار آسیب و پارگی شود پس بهتر است از روش‌های متعددی کمک بگیرید تا کمتر مجبور به شستشوی فرش شوید و این روش‌ های مراقبتی عبارت‌اند از :

۱-  هیچ‌وقت به خود اجازه ندهید که با پاهای کثیف بر روی فرش راه بروید، چون‌فرش‌ها، به دلیل این‌که دارای بافت نرمی هستند سریعاً آلودگی‌ها را جذب می‌کنند و کثیف می‌شود پس بهتر است هنگام ورود به منزل، ابتدا پاهای خود را شستشو دهید و کاملاً خشک کنید و سپس بر روی فرش راه بروید و یا این‌که از جوراب‌های روفرشی و یا دم‌پایی روفرشی استفاده کنید.

۲- اگر قسمتی از فرش خیس شده است سعی کنید آن را سریعاً با باد ملایم سشوار خشک کنید چون‌ خیس بودن فرش، باعث جذب گرد و خاک بیشتر می‌شود و سریعاً کثیف می‌شود .

۳- برای مکان‌های که دارای رطوبت هستند مانند حمام و دست‌شویی از پادری استفاده کنید، این پادری ها برای گرفتن رطوبت اضافی از پا نقش مهمی دارد و باعث می‌شود که فرش‌ها دیرتر کثیف شوند.

۴- از قرار دادن وسایل سنگین بر روی فرش جداً خودداری نمایید، اگراین وسایل در مدت طولانی بر روی فرش قرار گرفته می‌شود باعث می‌شود که بافت اصلی فرش حالت خود را از دست بدهد و امکان دارد که دیگر به حالت اولیه بازنگردد.
اگر مجبور هستید که پایه‌ های مبل را بر روی فرش قرار دهید، هرچند مدت یک‌بار این پایه‌ها را جابه‌جا کنید و اگر فرش دچار تو رفتگی شده‌است، می‌توانید مقداری یخ را بر روی نقطه‌ی مورد نظر قرار دهید، تا الیاف فرش به حالت اولیه بازگردد.

۵- یکی از مواردی که می‌تواند نقش بسزایی در تمیز نگه‌داشتن فرش داشته باشد روفرشی می‌باشد. روفرشی می‌تواند به‌عنوان یک‌لایه حفاظتی برای فرش عمل کند و از قرار گرفتن مستقیم آن در برابر آلودگی و کثیفی جلوگیری کند .

۶- استفاده از چسب پنج سانتی و کاور برای ریشه‌های فرش

همانگونه که این در بالا نیز متذکر شدیم ریشه‌ های فرش سریع‌ تر از بقیه فرش کثیف می‌شوند، بنابراین باید به گونه‌ای از ریشه‌ها مراقبت کنیم.
استفاده از چسب‌های پنج سانتی بر روی ریشه‌ها باعث می‌شود که گرد و خاک بر روی آن‌ها نچسبد و از کثیف شدن آن جلوگیری شود و همچنین کاورهایی در بازار موجود می‌باشد که به‌راحتی می‌توان ریشه‌های فرش را در آن‌ها قرار داد و نگران کثیف شدن آن‌ها نباشید.

۷- در صورت ایجاد لکه بر روی فرش سریعاً آن را از روی فرش پاک کنید. چون در اثر ماندگاری زیاد لکه بر روی فرش، باعث می‌شود که پاک کردن آن سخت‌تر انجام گیرد و به درون بافت‌های فرش نفوذ کند.

۸- سعی کنید که در هفته دو بار فرش را با جاروبرقی جارو کنید و گرد و خاک را از آن تمیز کنید. این نکته تاثیر زیادی برای جلوگیری کردن از کثیف شدن فرش دارد.

۹- استفاده از شامپو فرش باعث تمیزی ظاهری فرش می‌شود اما اگر به‌صورت مداوم استفاده شود باعث آسیب به بافت‌های فرش می‌شود و در درازمدت باعث پوسیدگی فرش می‌شود.

اهمیت تمیز کردن فرش

تخمین زمان شستن فرش

در خصوص زمان شستن فرش ها می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد :

۱- اینکه فرش ها در کدام محل از منزل یا … باشند بسیار حائز اهمیت است زیرا ممکن است فرش هایی که پاخور کمتری دارند دیرتر کثیف شده و فرش هایی که در مکان های پرتردد روزانه باشند زودتر نیاز به شستشو پیدا می کنند.

۲- تعداد افراد خانواده یا افرادی که در طی روز از فرش ها استفاده می کنند بسیار مهم می باشد.

۳- نحوه نگهداری و فعالیت هایی که جهت تمیزی فرش انجام می دهید نیز می تواند برای زمان شستشوی فرش تاثیر گذاری باشد.

در کل بهتر است فرش های کوچک و پادری ها که جلوی درب ورودی، سرویس بهداشتی یا حمام هستند هر دو ماه یا در هر فصل شسته شوند تا از وجود هر گونه میکروب و آلودگی به دور باشند. در خصوص فرش های سنگین تر بسته به مقدار استفاده بهتر است سالی یکبار یا هر ۶ ماه یکبار شسته شوند.

فرش‌های با گرد و خاک سبک

در شهر ها علی الخصوص شهرهای صنعتی گردو غبار بسیار زیاد وجود دارد و شاید اگر این گردو خاک ها بر روی وسایل دیگر مانند میز ها و غیره بنشینند بعد از یک روز کاملا مشخص شوند ولی فرش ها این گردو خاک را جذب کرده و نمایان نمی شوند. فرش های با گردو خاک سبک غالبا سطح ان ها دچار غبارنشینی شده و با انجام جاروبرقی ساده می توان آن ها را پاکسازی کرد. بهتر است در هفته دو بار حداقل از جاروبرقی استفاده کنید.

فرش با گرد و غبار سبک

فرش های با گرد و خاک متوسط

اگر فواصل بین تمیز کردن فرش ها زیاد شود این گردو خاک ها به عمق فرش می رود و در نتیجه موجب گردو خاک متوسط بر فرش می شود. در اینجا می توانید اگر فرش های شما کوچک و قابل حمل هستند ان ها را در محیط باز تکان داده. روش دیگری که برای تکاندن فرش استفاده می‌شود این است که چهار طرف فرش را افراد مختلف می‌گیرند و با تکاندن فرش باعث جدا شدن گرد و خاک می‌شوند که البته این روش نیز علاوه‌بر فشاری که بر افراد وارد می‌کند اگر شدتش بالا باشد ممکن است به‌سلامت فرش ها آسیب رساند، و با آسیب به بافت فرش ممکن است باعث پارگی آن شود.

فرش های با گرد و خاک سنگین

در این حالت گردو خاک به عمق و تارو پود فرش نفوذ کرده و برخی افراد فکر می کنند با شستن و خیس کردن فرش می توانند این آلودگی را از بین ببرند. ولی این امر اشتباه است بهتر است حتما قبل از شستشوی فرش بخشی بیشتر این گردو خاک را خارج کرده و بعد اقد ام به شستشو کنید. شما می توانید فرش را در محلی به پشت اویزان کرده و با چوبی با ضربه های آرام به نحوی که به بافت فرش آسیبی نرسد ضربه هایی زده تا گردو خاک جدا شود.
یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید و باعث می‌شود که آسیبی به فرش شما وارد نشود، استفاده از توری هایی می‌باشد که فرش را می‌توان بر روی آن‌ها به‌صورت وارونه پهن کرد و با ضربه‌های آرام به پشت فرش بزنید تا گرد و خاک از سطح آن جدا شده و بر روی زمین بریزد اگر ضربه‌ها به‌آرامی صورت بگیرد هیچ‌گونه آسیبی بر بافت فرش وارد نمی‌شود و  گرد و خاک به‌راحتی از آن جدا می‌شود.

گرد و غبار فرش سنگین

تماس با ما