پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

راه کارهایی برای جلوگیری از سر خوردن فرش

می دانیم که فرش از روی سرامیک و پارکت سر می خورد و هر چه با دقت فرش ها را روی زمین پهن کنید و مرتب گردانید باز هم با راه رفتن روی آن فرش حرکت کرده و جمع می شود و دقت و ظرافتی که برای آن به خرج دادید، اصلا مشخص نمی شود. این مقوله به خصوص برای فرش های با متراژ پایین تر و سبک تر بیشتر مشهود است. در این مقاله ما تصمیم داریم  شما را با دلایل جمع شدن فرش و راهکار های جلوگیری از سر خوردن آن روی پارکت و سرامیک آشنا گردانیم.

راه کارهایی برای جلوگیری از سر خوردن فرش

امروزه معمولا در همه ساختمان‌های اداری و منازل، فرش‌ ماشینی و دستبافت مورد استفاده قرار می گیرد. هر فرشی با فرش دیگر متفاوت است زیرا فرش ها در تراکم و تعداد شانه‌های مختلف تولید می شوند و از الیاف و بافت مختلفی نیز تهیه می گردند. به دلیل اینکه درحال حاضر کف ساختمان‌ها از مصالح مختلفی مثل سرامیک، پارکت و سنگ ساخته می شود، احتمال سر خوردن و لغزش فرش‌ها زیاد شده و این ممکن است برای کودکان و سالمندان خطرناک باشد و حتی به فرش‌ها هم آسیب واردکند

چرا فرش سر می خورد؟

سر خوردن فرش از جمله مشکلاتی است که تمام منازلی که دارای کف سرامیک هستند، با آن مواجه می باشند . شاید تصور کنید که فرش های باضخامت زیاد وسنگین سر نمی خورند. ولی همین فرش ها نیز از لیز خوردن مستثنی نیستند. اگر در منزل کودک یا سالمند دارید، سر خوردن فرش برای آنها بسیار خطرناک می باشد و امکان سبب آسیب جدی و جبران ناپذیری به آنها وارد کند.

چرا فرش سر می خورد؟

یکی از دلایل مهمی که سبب می گردد فرش سر بخورد، این است که فرش دور دوزی نشده است. برای جلوگیری از سر خوردن فرش گاهی اوقات فرش را آهار می زنند و نوارهای چرمی دور لبه های فرش می دوزند. نوار دوزی ریشه فرش کمک می کند که فرش روی زمین لیز نخورد.

دلیل دیگر سر خوردن فرش جنس نخ فرش می باشد. بهترین جنس نخ برای فرش، نخ اکریلیک است. ولی اگر جنس فرشتان اکریلیک نبود هم جای نگرانی  نیست. ما راهکارهایی به شما می آموزیم که مانع از  سر خوردن فرش می شود.

دلایل جمع شدن فرش روی موکت

جمع شدن فرش از روی موکت به جنس موکت و فرش‌ بستگی دارد. به همین دلیل باید در هنگام خرید با توجه به جنس و نوع فرش و موکت انتخاب کنید. فرش های از جنس پلی استر نسبت به فرش های اکریلیک بیشتر لیز می خورند. همچنین فرش های سبک و آن هایی که پشتشان  لیز است، احتمال اینکه سر بخورند زیادتر می باشد. در مورد موکت هم  جنس نوع بافت آن در میزان سر خوردن بسیار تاثیرگذار است. بهتر است هنگام خرید وانتخاب فرش و موکت ابتدا با کارشناسان در این زمینه مشورت کرده تا بتوانید بهترین ومناسب ترین انتخاب را  داشته باشید.

جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک وپارکت

برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک و پارکت، راه حل ها و راه کارهایی وجود دارد. این راهکارها باعث عدم سر خوردن فرش وموکت شده وبنابراین از آسیب هایی که احتمال دارد، به دلیل لیز خوردن فرش به وجود آید جلوگیری می شود. برخی از این روش ها شامل:

۱- ترمز فرش یا چسب ترمز

 یکی از روش هایی که مانع از سر خوردن فرش می گردد، ترمز فرش یا چسب ترمز می باشد. ترمز فرش یک وسیله لاستیکی می باشد که صدمه ای به بافت فرش وارد نمی کند. ترمز فرش دارای ویژگی های خاصی می باشد مثل اینکه قابل شستشو است. بنابراین به دفعات مکرر می توانید از آن استفاده کنید. آسیبی به فرش و سرامیک وارد نمی کند و به آن ها نیز نمی چسبد. بهترین روش برای جلوگیری از سر خوردن فرش استفاده از ترمز فرش می باشد. اگر شما فرش منزلتان را زیاد شستشو می دهید، بهترین روش برای شما همین روش می باشد. این روش از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است و دارای قیمت بسیار مناسبی می باشد که همه افراد می توانند از آن استفاده کنند. برای فرش روی پله ها هم می توان از ترمز فرش و یا بست های مخصوص استفاده کرد. برای اینکار باید آن را در پشت فرش و قسمتی که ریشه ندارد، چسبانده به این صورت که چسب ترمزها را در هر چهار گوشه فرش وصل کنید. ترمز فرش انواع مختلفی دارد مانند:

ترمز فرش متری

این نوع از ترمز همانگونه که از نامش روشن است، متری می باشد و شما به راحتی می‌توانید به اندازه ای که می خواهید از بازار خرید کنید. البته به دلیل اینکه این نوع ترمز فرش دارای برجستگی مشهود می باشد، در هنگام راه رفتن روی فرش اذیت خواهید شد. ولی مزیت مهمی که این نوع ترمز دارد، این است که می‌توانید آن را در تمام قسمت های فرش بگذارید و با بدون نگرانی مطمئن باشید که اصلا فرش تکان نمی خورد.

ترمز فرش دندانه ای

کاربرد این نوع ترمز روی پله می باشد. به این صورت که این ترمزها در دو سمت خود دارای چسب هستند که به فرش و زمین و پله چسبیده و سپس قسمت دندانه ای آن روی فرش قرار گرفته و فرش روی پله کاملا محکم شود. این ترمز فرش رنگ بندی زیادی دارد و خیلی راحت با فرش شما ست می‌گردد.

ترمز فرش تکه ای

همانگونه که از نام این نوع ترمز فرش پیدا است به صورت تکه تکه در بازار وجود دارد و در ابعاد، طرح و رنگ‌های مختلف تهیه می‌گردند، که اغلب در گوشه‌های فرش وصل می‌گردند و مانع از سر خوردن فرش می شوند.

۲- لایه های مخصوص

استفاده از لایه های مخصوص یکی دیگر از روش های جلوگیری از لیز خوردن فرش می باشد. این لایه ها دارای ضخامت کمی می باشند، که در زیر فرش جای می گیرند به گونه ای که برآمدگی به وجود نمی آورند. هنگام خرید این لایه ها باید توجه داشته باشید که سایز و ابعاد آن ها از ابعاد فرش کوچک تر باشد.

جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک وپارکت

۳- پد لغزش

یکی دیگر از روش های جلوگیری از سر خوردن فرش استفاده از پد لغزش می باشد. جنس این پدها متفاوت است و باید ان را برطبق جنس کف انتخاب کنید. مثل پد سرامیک یا سنگ که برای کف سنک و سرامیک مناسب است یا پد جنس لاستیکی یا فومی که روی زمین چسبیده و از سر خوردن فرش جلوگیری به عمل می آورد. پد لغرشی زیر فرش قرار گرفته و ابعاد آن باید دقیقا با ابعاد فرش مساوی باشد یعنی کاملا اندازه فرش باشد. برای آن که پد لغزشی را به فرش بچسبانید باید از چسب های دوطرفه ای که مخصوص فرش می باشند، استفاده کنید. به این صورت که چسب را پشت فرش و دور تا دور آن و با کمی فاصله از لبه فرش بچسبانید. به علاوه برای خاصیت چسبندگی بیشتر و محکم تر شدن فرش می توانید کمی چسب در وسط فرش هم بچسبانید.

پدهای لغزشی از کشیدگی تار و پود فرش جلوگیری می کند و به همین علت از پارگی، فرسودگی و اثرات دیگری که به خاطر راه رفتن زیاد روی فرش به وجود می آید، ممانعت به عمل می آورد و سبب افزایش عمر و کیفیت فرش می گردد.

۴- استفاده از چسب های حرارتی

روش دیگر برای ممانعت از سر خوردن فرش، چسب حرارتی می باشد، به این گونه که دور تا دور پشت فرش را چسب زده وصبر کنید تا خشک گردد. البته این نکته حائز اهمیت است که استفاده از این شیوه برای همه فرش ها مناسب نیست، زیرا سبب آسیب رسیدن به فرش می گردد. مثلا فرش هایی که جنس آنها پلی استر یا جنس ابریشم مصنوعی است برای این روش مناسب نیستند.

جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک وپارکت

۵- قرار دادن وسایل سنگین روی فرش

یکی دیگر از روش های ممانعت از سر خوردن فرش گذاشتن وسایل سنگین روی فرش می باشد. برای این منظور از وسایل سنگینی مثل کمد، مبل، میز جلو مبلی و هر گونه وسایلی که بتوانند از سر خوردن فرش ممانعت به عمل آورد استفاده کرده و روی فرش قرار گیرد. البته باید توجه کنید که این روش برای همه قسمت های فرش مناسب نباشد. مثلا این روش برای فرش های با ابعاد کوچک مناسب نیست زیرا اگر قرار باشد روی فرش کوچک وسایل قرار دهید، دیگر فضای آزادی نخواهد داشت. بنابراین برای اینگونه فرش ها بهتر است از بقیه روش هایی که دربالا گفتیم استفاده کنید

با توجه به مطالبی که دراین مقاله آوردیم به این نتیجه می رسیم که بهترین ومناسب ترین روش برای ممانعت از سر خوردن فرش روی سرامیک یا موکت استفاده از ترمز فرش می باشد. درست است که این روش دارای معایبی می باشد ولی بازهم نسبت به بقیه روش هابهترین روش می باشد. زیرا مزیت های آن نسبت به معایبش بیشتر است مثلا شستشوی فرش خیلی راحت انجام می شود. همچنین قیمت آن هم مناسب وارزان قیمت است ندارد وهمه سطوح جامعه قدرت خرید آن را دارند.

تماس با ما