پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

ترمیم سوختگی فرش دستباف

خدمات و صادرات بالای ایران در زمینه فرش بافی باعث شده تا بسیاری از مردم دنیا از ایران به عنوان یکی از قطب های فرش بافی در جهان یاد کنند. ایران همچنین در سال های اخیر توانسته فرش های بسیار زیاد با رنگ ها و طرح های متنوع بافته و به اکثر نقاط جهان صادر کند و این مبادلات و صادرات باعث شده تا تولیدات فرش در ایران به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کند و کشور ما به یکی از بزرگترین قطب های فرش بافی در جهان تبدیل شود.

همچنین تولید انبوه دست مردم ایرانی را برای انتخاب فرش باز نگه داشته است. هنر فرش بافی از دیرباز تاکنون رواج داشته و باعث شده تمامی ایرانیان در دکوراسیون خانه های خود از فرش هایی با طرح های گوناگون و اصیل ایرانی استفاده کنند. این فرش ها به دو دسته فرش های دستباف و فرش های ماشینی تقسیم می شوند.

ترمیم سوختگی فرش دستباف

فرش های دستباف به دست هنرمندان و بافندگان حرفه ای ایرانی بافته می‌شوند. فرش های ماشینی با استفاده از دستگاه های فرش بافی در کارخانه ها به تعداد زیاد تولید و بافته می شوند. فرش های دستباف از ارزش بیشتری نسبت به فرش های ماشینی و برخوردارند و همین موضوع سبب شده که از نظر کیفیت و قیمت بالاتر از فرش های ماشینی قرار بگیرند. همچنین این فرش ها باید تحت نگهداری و حفاظت بیشتری نیز قرار بگیرند، تا دیرتر دچار آسیب دیدگی شوند.

با تمام این حفاظت، اما گاهی ممکن است این فرش ها دچار مشکلاتی بشوند و بافت آنها دچار تخریب یا فرسایش شود. یکی از مشکلاتی که موجب تخریب و از بین رفتن بافت فرش ها می شود، سوختگی فرش است. این سوختگی فرش ممکن است برای هر فرش اتفاق بیفتد. فرش های دستباف نیز دچار سوختگی می شوند، اما به دلیل ارزش بالای این فرش ها معمولاً  صاحبان آنها دست به ترمیمشان می زنند. سوختگی هایی که برای انواع فرش رخ می دهد، دلایل مختلفی دارد. از جمله دلایل سوختگی فرش می توان به سوختگی فرش با سیگار، سوختگی با زغال، سوختگی با اتو، سوختگی با قابلمه داغ، سوختگی باشمع و غیره اشاره کرد. می توان هر یک از این سوختگی ها را ترمیم کرد و فرش را تا حدودی به قبل از سوختگی برگرداند. البته اگر سوختگی فرش ها تا حدودی کم باشد.

در سوختگی های سطحی فرش مثل سوختگی با سیگار، می توان با استفاده از ابزاری همچون موچین، سمباده و یا قیچی، قسمت های روی فرش یا موکت را تراشید. تا سوختگی سطحی برطرف شود. به یاد داشته باشید که این کار را باید با دقت بالا انجام دهید و مانع از باقی ماندن جای سوختگی بر روی فرش شوید. بعد از بین بردن و رفع سوختگی فرش، اثرات و احتمالاً سیاهی های به جا مانده را با محلول جوش شیرین و آب یا مخلوط آب اکسیژنه با آب و با یک دستمال تمیز روی محل سوختگی تمیز کنید، به طوری که دیگر هیچ اثری از لکه های سوختگی به جا نماند.

ترمیم سوختگی فرش دستباف

اگر احساس کردید که جای باقی مانده از سوختگی فرش، به صورت حفره در آمده است، می توانید پرزهای نقاط دیگر فرش را جدا کرده و با چسب های قوی آن را به داخل حفره بچسبانید، تا مانند سایر نواحی فرش یکسان شود‌. سوختگی هایی با مساحت بزرگتر مثل سوختگی با ذغال، سوختگی با اتو و سوختگی هایی با ابزار بزرگ دیگر که روی فرش ایجاد می شود، نیز تا حدودی قابل ترمیم هستند. برای رفع این سوختگی ها مانند موارد گفته شده عمل کنید و ابتدا سطح سوخته شده را با استفاده از یک سمباده صاف کنید، تا سوختگی ها به طور کامل نابود شوند. سپس محل به جا مانده را تمیز کرده و سعی کنید روی آن را با پرز های همرنگ فرش بپوشانید. برای رفع رنگ های زرد به جا مانده از یخ استفاده کنید و آنقدر یخ را روی آن بسابید، تا کاملا پاک شود. در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه خدمت شما عزیزان ارائه می دهیم.

سوختگی قالی های دستباف

 همانطور که گفته شد سوختگی فرش، نشانه  های متفاوت و گوناگونی دارد، که هر کدام به دلایل رایج و متنوعی رخ می‌دهند. سوختگی هایی که سلامت فرش ما را تهدید می کند، شامل سوختگی با هر وسیله‌ای داغی است که روی فرش گذاشته می شود یا روی آن می افتد. این وسایل شامل اتو، قابلمه، سیگار، ذغال، کبریت، بخاری هایی که فاصله کمی تا زمین دارند، می شوند. قالی های دستباف به دلیل ماندگاری بالا، زیبایی در طرح و رنگ، ارزش اقتصادی بالا باید به خوبی نگهداری شوند. اما اگر این قالی ها نیز دچار آسیب هایی از جمله سوختگی شود، باید به سرعت بازسازی و ترمیم شوند.

انواع سوختگی فرش

سوختگی هایی که روی انواع فرش های دستباف ایجاد می شوند، ممکن است کوچک یا بزرگ و سطحی و عمقی باشند. که باید به روش هایی ترمیم و بازسازی شود. همانطور که گفته شد بعد از هر نوع سوختگی باید به سرعت آن را سمباده کشید، با این کار شما از نوع سوختگی یعنی سطحی و عمقی بودن آن مطلع می شوید. همچنین رنگ سوختگی نشانه دیگری است که با استفاده از آن می توانیم بفهمیم سوختگی از چه نوعی است. سوختگی های سیاه رنگ نشانه سوختگی عمقی و سوختگی های زرد رنگ علامتی است که می توانیم به وسیله آن بفهمیم سوختگی سطحی است.

انواع سوختگی فرش

برای از بین بردن لکه های زرد حاصل از سوختگی های سطحی، همچنین می توان با استفاده از یک پیاز، لکه ها را از بین برد. برای این کار ابتدا پیاز را رنده کرده و روی محل سوختگی میریزیم.  پس از گذشت مدت زمان حدود ۱۰ دقیقه، پیازها را برداشته و محل سوختگی را با محلول آب و آب اکسیژنه به صورت کامل شستشو می دهیم، تا زردی به طور کامل از بین برود. اگر آسیب دیدگی و سوختگی فرش به مقدار متوسط به فرش نفوذ کرده باشد، رنگ فرش حالت قهوه ای به خود گرفته و مساحت بیشتری نیز دچار سوختگی شود،  چاره کار استفاده از موچین و قیچی است. با استفاده از این ابزار لایه روی سوختگی را از بین می بریم. سپس مناطق  سوخته شده را به طور کامل به دلخواه با یکی از محلول های جوش شیرین، آب اکسیژنه، مایع ظرفشویی، مایع ضدعفونی کننده با استفاده از یک فرچه تمیز، مثل مسواک پاک می کنیم.

 به یاد داشته باشید هر یک از این مایعات پاک کننده را قبل از استفاده با آب به نسبت ۱ به ۱۰ به طور کامل ترکیب کنید. در هنگامی که سوختگی بسیار عمیق و وسیع باشد، نیز می توان اقداماتی جهت رفع آن انجام داد.  این اقدامات  شامل  تعویض بخش سوخته توسط افراد ماهر و یا بافته شدن محل سوختگی می باشد. یشنهاد ما به شما عزیزان این است که  قالی دستباف خود را حتماً نزد قالیشویی دارای افراد مجرب و حرفه ای و کاربلد ببرید.  این نکته بسیار حائز اهمیت است که  شما قالی سوخته شده خود را سریعاً و به موقع به قالیشویی های معتبر برسانید. که بتواند آن را ترمیم کرده و آن را تقریباً به روز اول خود بازگردانند.

ترمیم سوختگی فرش دستباف در کوتاه‌ترین زمان

در نتیجه سوختگی هایی که روی فرش های دستباف ایجاد می شوند، به هر نحوی قابل ترمیم و بازسازی هستند و بهترین و موثرترین راه جهت بازسازی این سوختگی ها مراجعه حضوری و بردن آنها نزد یک قالیشویی بسیار معتبر است، که بتوانند قالی مورد نظر شما را ترمیم کند.

ترمیم سوختگی فرش دستباف در کوتاه‌ترین زمان

علاوه بر آن روش هایی که در ابتدای مقاله، خدمت شما عزیزان ذکر شد،  نیز می تواند در موارد بسیاری چاره کار شما باشد و می توانید به جای صرف هزینه و از آن روش ها کمک بگیرید و فرش خود را مثل روز اول کنید.

روش سمباده کشی و چسباندن پرز های نواحی سایر نقاط فرش به محل سوخته شده می‌تواند، تا حد زیادی به کمک شما بیاید، این روش علاوه بر اینکه یک روش خانگی به حساب می آید، اما می تواند شما را از نگرانی درباره فرش دستبافتان  نجات دهد و در واقع نوعی استتار است که در جهت بازسازی و ترمیم سوختگی فرش به روش خانگی به کار می رود. البته باید به خاطر بسپارید که این روش فقط در صورتی جوابگوی شما است که به سرعت و سرموعد خودش انجام شود. پس در به عمل آوردن این روش موثر کوشا باشید تا از نتایج عالی و چشمگیر آن بهره مند شوید.

تماس با ما