پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

آموزش رفوگری فرش

اهمیت آموزش رفوگری و نقش آن در تاریخ

 رفوگری فرش اهمیت بسیار زیادی در نگهداری تاریخ دارد.
همانطور که می دانید فرش از گذشته و دیرباز در فرهنگ ایران و ایرانی توجه و ارزش خاص خود را داشته است .
وجود فرش ها با نقش‌ها و نگاره‌ها های بی نظیر در تاریخ ایران مهر تایید بر این موضوع می زند.
شما می توانید با مراجعه به موزه فرش ایران نمونه های بسیار زیبا و چشم نوازی از فرش ایرانی را مشاهده کنید.

رفوگری فرش امری رایج است  تا اینکه فرش از بین نرود و ارزش خود را حفظ کند و باعث طولانی تر شدن عمر فرش خواهد شد مرمت فرش کار حرفه‌ای است که باید توسط افراد ماهر در قالیشویی انجام شود تا فرش به شکل اولیه خود  برگردد.
همانطور که می‌دانید این فرش ها با گذشت زمان فرسوده شده و حالت اولیه خود را از دست داده اند.
از سوی دیگر نگهداری آنها می تواند کمک زیادی به زنده نگه داشتن تاریخ کند.
به همین دلیل باید رفوگری فرش برای آنها انجام شود.
رفو کردن فرش های تاریخی می‌تواند در سالم نگه داشتن آنها نقش داشته باشد. پس رفو کردن فرش های قدیمی و عتیقه امری بسیار مهم می باشد.
 به همین دلیل نسل های بعدی نیز باید از آموزش رفوگری فرش بهره ببرند.

 

رفو فرش

 رفوگری چیست؟

پیش از آموزش رفوگری فرش ابتدا باید معنی رفوگری را بدانید.
رفوگری یعنی تعمیر ترمیم و بازسازی فرش های آسیب دیده.
گاهی ممکن است فرش شما طی شرایط مختلف دچار سوختگی پارگی ساییدگی و بید زدگی شده باشد.
در این شرایط شما باید به ترمیم آن بپردازید که این ترمیم را رفوگری می‌نامند.
رفوگری فرش بسته به نوع فرش شما متفاوت می باشد.
از آنجا که این فرآیند باید بسیار تخصصی و حرفه‌ای انجام شود هر کسی نمی تواند به انجام آن بپردازند.
همچنین هزینه‌های مربوط به فرآیند رفوگری تا حدودی بالا می باشد.
به طوری که بعضی از افراد از انجام آن منصرف می شوند.
اما رفوی برخی از فرش ها همانند فرش دست بافت و یا فرش ابریشمی بسیار مهم می باشد .
در واقع نمی توان انجام آن را به تعویق بیاندازد.

 

رفوی فرش

آموزش رفوگری فرش

رفوگری فرش نمی‌تواند به صورت ساده و بدون هیچ علمی انجام شود.
به همین دلیل قبل از آن باید دانش کافی نسبت به این شغل را به دست آورید .
در واقع پیش از شروع  حتما به آموزش رفوگری فرش نیاز دارید.
امروزه در برخی از قالی شویی ها رفوی انواع فرش انجام می‌شود.
البته اموزشگاه رفوگری فرش زیادی در کشور هست که میتوانید انجا اموزش ببینید.
آن ها رفو کردن انواع فرش همانند فرش دست بافت فرش ماشینی فرش ابریشمی و غیره را به شما آموزش می دهد.
 برای یادگیری مهارت های مربوط به رفوگری باید کلاس های تخصصی این فرایند را بگذرانید.
از آنجا که این کار بسیار مهم و تخصصی می باشد هزینه کلاس های مربوط به رفوگری کمی بالا است.
آموزش دیدن رفوگری فرش تنها با مراجعه به کلاس‌های این فرآیند صورت نمی گیرد.
شما می توانید با کار کردن در کنار یک فردی رفوگر و استفاده از تجربیات او فرایندی رفوگری را به صورت کامل آموزش ببینید.

افرادی که دارای فرش های ماشینی و دستبافت هستند باید حتما هر چند وقت یکبار به طور کامل پشت فرش را چک کنند و اگر مورد مشکوکی از پوسیدگی فرش به وجود آمده  بتوانند پوسیدگی را تشخیص دهند و هرچه سریع تر در جهت ترمیم آن اقدام کنند. علت اینکه پشت فرش را باید برسی کرد این است که تنها تشخیص اینکه یک فرش  پوسیده است یا خیر تنها ازپشت آن می توان متوجه شد.

 معایب و مزایای رفوگری
 رفوگری دارای معایب و مزایای متفاوتی می باشد که پیش از آموزش رفوگری فرش یا انجام آن باید آن ها را بدانید.
برای مثال یکی از مهم ترین معایب رفوگری هزینه های بالای آن است.
گاهی فرد تصمیم به تعویض فرش خود به جای رفو کردن آن می گیرد.
همچنین اگر رفوگری به صورت اصولی انجام نشود فرش شما دیگر ظاهر اولیه و طبیعی خود را نخواهد داشت.
نگه داشتن فرش های عتیقه و قیمتی از مهم‌ترین مزایای رفوگری می باشد.
زیرا رفوگری باعث ترمیم بافت این فرش ها می شوند و آنها را برای مدت طولانی تری سالم نگه می دارد.
معمولاً استفاده طولانی‌مدت از فرش به آن آسیب می‌رساند و کم‌کم پرزها از بین رفته و فقط چله فرش باقی می‌ماند. شستن به موقع فرش ها باعث میشود که فرش ها سالم‌تر بماند.
امروزه اکثر قالی شویی ها در کنار شست شوی انواع فرش ، رفوگری نیز انجام می دهند و شما می توانید از این خدمات استفاده کنید.

آموزش رفوگری فرش ماشینی

فرش ها از هر نوعی که باشند ممکن است در طول سال ها آسیب ببینند و نیاز به رفوگری داشته باشند.
رفوگری یا همان مرمت کردن فرش در جهت ترمیم فرش انجام می شود که بسیار عملی مفید و سودمند است چرا که شخص به جای تعویض فرش به رفوی آن می پردازد که از نظر اقتصادی هم کاملا به صرفه می باشد.
هم چنین امروزه در اکثر خانه ها از فرش های ماشینی استفاده می شود و کاربرد فرش ماشینی هم بیش تر است و دلیل این موضوع قیمت خود فرش است که نسبت به سایر فرش ها به صرفه تر می باشد و از بابت طول عمری هم بستگی به نحوه ی استفاده دارد که اگر به صورت صحیح استفاده شود می تواند به حدود سی سال عمرشان برسد.
به طور کلی رفوگری همان ترمیم قسمت های آسیب دیده از فرش است و انواع فرش ها چه دستبافت و چه ماشینی امکان رفوگری را دارد که معمولا ترمیم قسمت های اسیب داده در خصوص شیرازه های فرش و انواع سوختگی و پارگی و … است که البته نباید عمقی باشد و در حدی باشد که قابلیت رفو گری را داشته باشد.
در ارتباط با فرش های ماشینی با توجه به تار پود های ان رفوگری سخت تر انجام می شود چرا که بافت این فرش ها بسیار ریز می باشد و به همین دلیل معمولا سخت تر می باشد.
در برخی موارد لبه های فرش های ماشینی ساییده می شوند که به وسیله ی رفوگری می توان به ترمیم آن پرداخت. اگر فرش های ماشینی ساییدگی در لبه هایشان داشته باشند کار شیرازه دوزی که جز رفوگری هستند انجام می شود.
در کار شیرازه دوزی از نخ مخصوص و هم رنگ فرش استفاده می شود اگر نخ مناسب فرش وجود نداشته باشد و ازنخ دیگری استفاده شود مرمت و رفو محسوب نمی شود و به عنوان وصله دوزی گفته می شود که این مورد علاوه بر این که اصلا کاربردی نمی باشد بلکه از ارزش مادی و معنوی فرش هم کاسته می شود.
پس قسمت هایی از لبه که ساییدگی مطلق هستند و به عبارتی پوسیده شده اند را از فرش جدا می کنند و بعد از انجام این کار شیرازه دوزی را انجام می دهند.

آموزش رفوگری فرش ماشینی

آموزش رفوگری فرش دستباف

فرش دستبافت از جمله فرش های قیمتی در نظر گرفته می شود و تعویض این نوع از فرش ها در صورت ایجاد آسیب بسیار هزینه بر خواهد بود که در این صورت از مرمت و یا همان رفوگری فرش استفاده می شود.
برای رفو گری فرش های دستباف از ابزار و وسایل مخصوصی استفاده می شود که داشتن مهارت و تجربه بسیار مهم و حیاتی است چرا که اگر اشنایی کامل وجود نداشته باشد علاوه بر این که نتیجه ی مثبتی ندهد بلکه فرش اسیببیش تری هم ببیند.
کار رفوگری فرش دستبافت در وهله ی اول نیازمند حوصله و دقت بالا است که افرادی که این کار را انجام می دهند باید از این دو مورد برخوردار باشند.
مرحله ی بعدی به علت ارزش فرش های دستباف نیاز مند محیطی کاملا مناسب است و از نظر نورگیر بودن هم مناسب باشد. برای رفو فرش های دستباف اگر دچار پارگی شده باشد باید ابتدا محل پارگی را کاملا مشخص کنید و همان قسمت های مشخص شده را به وسیله ی تیغی کاملا تیز برش می دهند و آن قسمت برش داده شده را نگه می دارند چرا که ممکن است به آن قسمت نیاز پیدا کنند پس از انجام این کار ها از نخ و سوزن مخصوص کار رفوگری استفاده می کنند و قسمت های پاره شده را می دوزند که لازم است در حین انجام این کار از دم باریک استفاده شود و دلیل استفاده از دم باریک هم برای بیرون کشیدن سوزن از فرش در حین دوخت و دوز می باشد.
کار دوخت و دوز را تا حدی انجام می دهند که آن قسمت از فرش کاملا هم سطح با سایر نقاط باشد و محل پارگی کاملا پوشیده شود.
البته این موارد ذکر شده در خصوص پارگی هایی است که عمقی نباشند اگر پارگی فرش زیاد بود از روش وصل کردن استفاده می کنند همه ی این موارد در خصوص پارگی فرش های دستبافت صدق می کند.

آموزش رفوگری فرش دستباف

در ارتباط با سوختگی فرش های دستباف که رفوگری می کنند این گونه است که اگر میزان سوختگی کامل سطحی باشد و فقط در حد خوابیدگی پرزها باشد و گذاشتن مقداری یخ بر آن ناحیه می توان پرز های فرش را به حالت اولیه برگرداند.
اگر این سوختگی کمی عمقی تر بود می تواند توسط تیغ کمی از سطح سوختگی را برداشت و فرش به حالت اول باز می گردد در صورت سوختگی های خیلی عمیق هم باید به مراکز مخصوص رفوگری فرش مراجعه اگر و اگر تا حد بسیار بالایی نباشد می توانند به راحتی فرش را تعمیر و نوسازی کنند.
هر نوع سوختگی که باشد با هم فرق می کند و عمق متفاوتی دارد به عنوان مثال عمق سوختگی سیگار و زغال با هم ممکن است متفاوت باشد و هر کدام روش ها و کار های مخصوص به خود را دارند که باید روی ان ها انجام شود.

بهتر است برای جمع کردن فرش های پوسیده دستبافت و ماشینی حدالامکان آنها را لول کرد (لول کردن فرش استاندارد ترین حالت جمع کردن فرش است) و به صورت لول شده آنهارا به کارگاه رفوگری انتقال داده اما اگر قصد تا زدن فرش وجود دارد باید  به این نکته حتما توجه کرد که قسمت پوسیده شده به هیچ عنوان در لبه تا فرش قرار نگیرد که این میتواند آسیب را جدی تر و پارگی حاصل از پوسیدگی را بیشتر  کند.

ابزار رفوگری فرش

برای انجام کار رفوگری نیازمند ابزار و وسیله های مختلف و مخصوص هستیم چرا که فرش ها با توجه به این که در جنس های مختلفی هستند و هر جنس از فرش ها نیازمند ابزار آلات مخصوصی هم می باشند از جمله این وسایل می توان به قیچی و تیغ که کاملا تیز و برنده باشند البته از چاقو های بسیار تیز و برنده هم استفاده می شود ، سوزن مخصوص دوخت و دوز فرش که با سوزن های معمولی بسیار متفاوت هستند و طولی در حدود ۵ تا ۷ سانت دارند و نسبت به سوزن های معمولی و سوزن های خیاطی قطری بیش تر دارند.
ابزار بعدی نخ است که نخ این کار هم مخصوص بوده و معمولا از نخ لنین مرغوب استفاده می کنند اما نوعی نخ دیگر که نخ قهوه ای نام دارد هم وجود دارد که برای دوخت و دوز پشت فرش استفاده می شود.
ابزار بعدی انگشتانه است که هنگام رفوگری برای جلوگیری از اسیب دیدگی انگشت توسط سوزن استفاده می شود. ابزار دیگر شیرازه و ریشه و خامه ی فرش و روکش و قلاب می باشد که هر کدام به نوبه ی خود در این زمینه مهم و کاربردی می باشند.
در برخی موارد ممکن است فرش ممکن است دچار سوختگی بسیار شدیدی شود که نیاز به ترمیم با وصله داشته باشد.برای چسباندن وصله باید از چسبی مخصوص فرش استفاده کرد تا وصله به راحتی به فرش سوخته شده بچسبد و کنده نشود.
 

ابزار رفوگری فرش

 

 

آماده سازی فرش قبل از رفوگری

قبل از این که فرش مورد نظر رفو شود لازم است که در ابتدا فرش کاملا تمیز باشد یعنی از هر گونه آلودگی و کثیفی و از همه مهم تر گرد و غبار عاری باشد که به همین دلیل است قبل از انجام این کار به تمیز کردن فرش ها می پردازند. پس از این که فرش ها تمیز و مرتب شد با توجه به این که جنس فرش چیست و چه اسیبی دیده به رفوگری ان پرداخته می شود و هم چنین ابزار و وسایل مخصوص این کار فراهم می شود.

آماده سازی فرش قبل از رفوگری

 نکات مهم هنگام رفوگری

  • باید دقت شود که رنگ نخی که برای قسمت آسیب دیده استفاده می شود همانند رنگ سایر نخ ها باشد.
  •  برای انجام رفوگری باید نقشه قسمت های اسیب دیده مشخص باشد
  • بیدخوردگی یا بید زدگی فرش روش های مخصوصی دارد که باید توسط استاد کار رفوی فرش انجام شود.
  • اگر فرش دارای چند سوراخ در کنار هم باشد باید سوراخ ها را یکی کرد و این کار باید توسط استاد کار رفو انجام شود.
  • باید استادکار رفو در زمینه رنگرزی دارای مهارت باشد که اگر رنگ نخ را پیدا نکرد بتواند ان را تهیه کند.

اهمیت آموزش رفوگری و نقش آن در تاریخ

 رفوگری فرش اهمیت بسیار زیادی در نگهداری تاریخ دارد.
همانطور که می‌دانید فرش از گذشته و دیرباز در فرهنگ ایران و ایرانی توجه و ارزش خاص خود را داشته است.
وجود فرش‌ها با نقش‌ها و نگاره‌های بی نظیر در تاریخ ایران مهر تایید بر این موضوع می‌زند.
شما می‌توانید با مراجعه به موزه فرش ایران نمونه‌های بسیار زیبا و چشم نوازی از فرش ایرانی را مشاهده کنید.
همانطور که می‌دانید این فرش‌ها با گذشت زمان فرسوده شده و حالت اولیه خود را از دست داده‌اند.
از سوی دیگر نگهداری آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به زنده نگه داشتن تاریخ کند، به همین دلیل باید رفوگری فرش برای آنها انجام شود.
رفو کردن فرش‌های تاریخی می‌تواند در سالم نگه داشتن آن‌ها نقش مهمی داشته باشد. پس رفو کردن فرش‌های قدیمی و عتیقه امری بسیار مهم است.
 به همین دلیل نسل‌های بعدی نیز باید از آموزش رفوگری فرش بهره ببرند.

 

رفو فرش

 رفوگری چیست؟

پیش از آموزش رفوگری فرش ابتدا باید معنی رفوگری را بدانید، رفوگری یعنی تعمیر، ترمیم و بازسازی فرش‌های آسیب دیده.
گاهی ممکن است فرش شما طی شرایط مختلف دچار سوختگی، پارگی، ساییدگی و بید زدگی شده باشد، در این شرایط شما باید به ترمیم آن بپردازید که این ترمیم را رفوگری می‌نامند.
رفوگری فرش بسته به نوع فرش شما متفاوت است.
از آنجا که این فرآیند باید بسیار تخصصی و حرفه‌ای انجام شود هر کسی نمی تواند به انجام آن بپردازد.
همچنین هزینه‌های مربوط به فرآیند رفوگری تا حدودی بالا است. به طوری که بعضی از افراد از انجام آن منصرف می شوند.
اما رفوی برخی از فرش‌ها همانند فرش دست بافت و یا فرش ابریشمی بسیار مهم است.
در واقع نمی‌توان انجام آن را به تعویق بیاندازد.

 

رفوی فرش

آموزش رفوگری فرش

رفوگری فرش نمی‌تواند به صورت ساده و بدون هیچ علمی انجام شود، به همین دلیل قبل از آن باید دانش کافی نسبت به این شغل را به دست آورید، در واقع پیش از شروع  حتما به آموزش رفوگری فرش نیاز دارید.
امروزه در برخی از قالی شویی‌ها رفوی انواع فرش انجام می‌شود.
البته اموزشگاه رفوگری فرش زیادی در کشور هست که می‌توانید آنجا اموزش ببینید.
آن‌ها رفو کردن انواع فرش همانند فرش دست بافت، فرش ماشینی، فرش ابریشمی و غیره را به شما آموزش می دهند.
 برای یادگیری مهارت‌های مربوط به رفوگری باید کلاس‌های تخصصی این فرایند را بگذرانید.
از آنجا که این کار بسیار مهم و تخصصی است هزینه کلاس‌های مربوط به رفوگری کمی بالا است.
آموزش دیدن رفوگری فرش تنها با مراجعه به کلاس‌های این فرآیند صورت نمی گیرد؛ شما می توانید با کار کردن در کنار یک فردی رفوگر و استفاده از تجربیات او فرایندی رفوگری را به صورت کامل آموزش ببینید.

 معایب و مزایای رفوگری
 رفوگری دارای معایب و مزایای متفاوتی است، که پیش از آموزش رفوگری فرش یا انجام آن باید آن ها را بدانید.
برای مثال یکی از مهم ترین معایب رفوگری هزینه های بالای آن است.
گاهی فرد تصمیم به تعویض فرش خود به جای رفو کردن آن می گیرد.
همچنین اگر رفوگری به صورت اصولی انجام نشود فرش شما دیگر ظاهر اولیه و طبیعی خود را نخواهد داشت.
نگه داشتن فرش‌های عتیقه و قیمتی از مهم‌ترین مزایای رفوگری می باشد.
زیرا رفوگری باعث ترمیم بافت این فرش ها می‌شود و آن‌ها را برای مدت طولانی تری سالم نگه می‌دارد.
معمولاً استفاده طولانی‌مدت از فرش به آن آسیب می‌رساند و کم‌کم پرزهای از بین رفته و فقط چله فرش باقی می‌ماند. شستن به موقع فرش ها باعث می‌شود که فرش ها سالم‌تر بمانند.
امروزه اکثر قالی شویی‌ها در کنار شست شوی انواع فرش، رفوگری نیز انجام می‌دهند و شما می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.

آموزش رفوگری فرش ماشینی

فرش‌ها از هر نوعی که باشند ممکن است در طول سال‌ها آسیب ببینند و نیاز به رفوگری داشته باشند.
رفوگری یا همان مرمت کردن فرش در جهت ترمیم فرش انجام می‌شود که بسیار عملی مفید و سودمند است چرا که شخص به جای تعویض فرش به رفوی آن می‌پردازد که از نظر اقتصادی هم کاملا به صرفه است.
هم چنین امروزه در اکثر خانه‌ها از فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود و کاربرد فرش ماشینی هم بیش تر است و دلیل این موضوع قیمت خود فرش است که نسبت به سایر فرش‌ها به صرفه تر استد و از بابت طول عمری هم بستگی به نحوه ی استفاده دارد که اگر به صورت صحیح استفاده شود می‌تواند به حدود سی سال عمرشان برسد.
به طور کلی رفوگری همان ترمیم قسمت های آسیب دیده از فرش است و انواع فرش‌ها چه دستبافت و چه ماشینی امکان رفوگری را دارد که معمولا ترمیم قسمت‌های اسیب دیده در خصوص شیرازه های فرش و انواع سوختگی و پارگی و … است. که البته نباید عمقی باشد و در حدی باشد که قابلیت رفو گری را داشته باشد.
در ارتباط با فرش‌های ماشینی با توجه به تار پودهای آن رفوگری سخت تر انجام می شود چرا که بافت این فرش‌ها بسیار ریز است و به همین دلیل معمولا سخت تر می‌شود.
در برخی موارد لبه‌های فرش‌های ماشینی ساییده می‌شوند که به وسیله رفوگری می‌توان به ترمیم آن‌ها پرداخت. اگر فرش‌های ماشینی ساییدگی در لبه هایشان داشته باشند کار شیرازه دوزی که جز رفوگری هستند انجام می شود.
در کار شیرازه دوزی از نخ مخصوص و هم رنگ فرش استفاده می شود اگر نخ مناسب فرش وجود نداشته باشد و ازنخ دیگری استفاده شود مرمت و رفو محسوب نمی‌شود و به عنوان وصله دوزی گفته می‌شود که این مورد علاوه بر این که اصلا کاربردی نیست بلکه از ارزش مادی و معنوی فرش هم کاسته می‌شود.
پس قسمت هایی از لبه که ساییدگی مطلق هستند و به عبارتی پوسیده شده‌اند را از فرش جدا می‌کنند و بعد از انجام این کار شیرازه دوزی را انجام می‌دهند.

آموزش رفوگری فرش ماشینی

آموزش رفوگری فرش دستباف

فرش دستبافت از جمله فرش‌های قیمتی در نظر گرفته می‌شود و تعویض این نوع از فرش‌ها در صورت ایجاد آسیب بسیار هزینه بر خواهد بود که در این صورت از مرمت و یا همان رفوگری فرش استفاده می شود.
برای رفو گری فرش های دستباف از ابزار و وسایل مخصوصی استفاده می شود که داشتن مهارت و تجربه بسیار مهم و حیاتی است چرا که اگر اشنایی کامل وجود نداشته باشد علاوه بر این که نتیجه ی مثبتی ندهد بلکه فرش آسیب بیشتری هم ببیند.
کار رفوگری فرش دستبافت در وهله ی اول نیازمند حوصله و دقت بالا است که افرادی که این کار را انجام می دهند باید از این دو مورد برخوردار باشند.
مرحله  بعدی به علت ارزش فرش‌های دستباف نیازمند محیطی کاملا مناسب است و از نظر نورگیر بودن هم مناسب است. برای رفو فرش‌های دستباف اگر دچار پارگی شده باشد باید ابتدا محل پارگی را کاملا مشخص کنید و همان قسمت‌های مشخص شده را به وسیله ی تیغی کاملا تیز برش دهند و آن قسمت برش داده شده را نگه می‌دارند چرا که ممکن است به آن قسمت نیاز پیدا کنند، پس از انجام این کارها از نخ و سوزن مخصوص کار رفوگری استفاده می‌کنند و قسمت‌های پاره شده را می دوزند که لازم است در حین انجام این کار از دم باریک استفاده شود و دلیل استفاده از دم باریک هم برای بیرون کشیدن سوزن از فرش در حین دوخت و دوز می‌باشد.
کار دوخت و دوز را تا حدی انجام می‌دهند که آن قسمت از فرش کاملا هم سطح با سایر نقاط باشد و محل پارگی کاملا پوشیده شود.
البته این موارد ذکر شده در خصوص پارگی هایی است که عمقی نباشند اگر پارگی فرش زیاد بود از روش وصل کردن استفاده می‌کنند همه این موارد در خصوص پارگی فرش‌های دستبافت صدق می‌کند.

آموزش رفوگری فرش دستباف

در ارتباط با سوختگی فرش‌های دستباف که رفوگری می‌کنند این گونه است که اگر میزان سوختگی کامل سطحی باشد و فقط در حد خوابیدگی پرزها باشد و گذاشتن مقداری یخ بر آن ناحیه می توان پرزهای فرش را به حالت اولیه برگرداند.
اگر این سوختگی کمی عمقی تر بود می‌تواند توسط تیغ کمی از سطح سوختگی را برداشت و فرش به حالت اول باز گردد. در صورت سوختگی‌های خیلی عمیق هم باید به مراکز مخصوص رفوگری فرش مراجعه اگر و اگر تا حد بسیار بالایی نباشد می‌توانند به راحتی فرش را تعمیر و نوسازی کنند.
هر نوع سوختگی که باشد با هم فرق می‌کند و عمق متفاوتی دارد به عنوان مثال عمق سوختگی سیگار و زغال با هم ممکن است متفاوت باشد و هر کدام روش‌ها و کارهای مخصوص به خود را دارند که باید روی ان ها انجام شود.

 

ابزار رفوگری فرش
برای انجام کار رفوگری نیازمند ابزار و وسیله های مختلف و مخصوص هستیم چرا که فرش ها با توجه به این که در جنس های مختلفی هستند و هر جنس از فرش‌ها نیازمند ابزار آلات مخصوصی هم هستند. از جمله این وسایل می‌توان به قیچی و تیغ که کاملا تیز و برنده باشند البته از چاقوهای بسیار تیز و برنده هم استفاده می شود، سوزن مخصوص دوخت و دوز فرش که با سوزن‌های معمولی بسیار متفاوت هستند و طولی در حدود ۵ تا ۷ سانت دارند و نسبت به سوزن‌های معمولی و سوزن‌های خیاطی قطری بیش تر دارند.
ابزار بعدی نخ است که نخ این کار هم مخصوص بوده و معمولا از نخ لنین مرغوب استفاده می کنند اما نوعی نخ دیگر که نخ قهوه ای نام دارد هم وجود دارد که برای دوخت و دوز پشت فرش استفاده می شود.
ابزار بعدی انگشتانه است که هنگام رفوگری برای جلوگیری از اسیب دیدگی انگشت توسط سوزن استفاده می شود. ابزار دیگر شیرازه و ریشه و خامه ی فرش و روکش و قلاب است، که هر کدام به نوبه خود در این زمینه مهم و کاربردی می‌باشند.
در برخی موارد ممکن است فرش دچار سوختگی بسیار شدیدی شود که نیاز به ترمیم با وصله داشته باشد. برای چسباندن وصله باید از چسبی مخصوص فرش استفاده کرد تا وصله به راحتی به فرش سوخته شده بچسبد و کنده نشود.
ابزار رفوگری فرش

 

آماده سازی فرش قبل از رفوگری

قبل از این که فرش مورد نظر رفو شود لازم است که در ابتدا فرش کاملا تمیز باشد، یعنی از هر گونه آلودگی و کثیفی و از همه مهم تر گرد و غبار عاری باشد که به همین دلیل است قبل از انجام این کار به تمیز کردن فرش‌ها می‌پردازند. پس از این که فرش ها تمیز و مرتب شد با توجه به این که جنس فرش چیست و چه اسیبی دیده به رفوگری آن پرداخته می شود و هم چنین ابزار و وسایل مخصوص این کار فراهم می شود.

آماده سازی فرش قبل از رفوگری

 نکات مهم هنگام رفوگری

  • باید دقت شود که رنگ نخی که برای قسمت آسیب دیده استفاده می‌شود همانند رنگ سایر نخ‌ها باشد.
  •  برای انجام رفوگری باید نقشه قسمت های اسیب دیده مشخص باشد
  • بیدخوردگی یا بید زدگی فرش روش‌های مخصوصی دارد که باید توسط استاد کار رفوی فرش انجام شود.
  • اگر فرش دارای چند سوراخ در کنار هم باشد باید سوراخ ها را یکی کرد و این کار باید توسط استاد کار رفو انجام شود.
  • باید استادکار رفو در زمینه رنگرزی دارای مهارت باشد که اگر رنگ نخ را پیدا نکرد بتواند ان را تهیه کند.
تماس با ما