نخستین فرش ایرانی

 دوران هخامنشی

اولین کسانی که قالی را در ایران ایجاد و دوختن هخامنشی ها بودند.در واقع تاریخ فرش در ایران به هخامنشی ها باز میگردد.در زیر نمونه های فرش های ایران در دوران هخامنشی را می بینید.

 

البته این فرش ها در زمان هخامنشی در ایران کنونی یافت نشده اند میتوان گفت در مغولستان و که توسط اندیشمندان و تاریخ شناسان مشهور روسیه ای کشف شده است که بعدا ها برخی از کشفیات به لندن برده شده اند و در موزه نمایش به جهانیان داده می شود این فرش ها از تاریخ صدر اسلام هم قدیمی تر اند و به تاریخ ۲۵۰۰ ساله ی شاهنشاهی ایران باز میگردند.

فرش هخامنشیان

فرش هخامنشیان

در اولین نمونه های کشف شده اصولا از سوار کاری ایرانیان به روی اسب بود نقش و نگاره ی این فرش ها  ولی با کمی پیشرفت این هنرمندان تغییرات گل و نقش و نشانه ی امروز و حواشی در فرش های کوچک اصولا ۲ متری این طراحی ها پیدا شداست.

نکته ی اصلی و جالب این مهارت ها وجود کرک در تار و پود این فرش ها دانست که به صورتی هنرمندانه نقاشی شده اند و تصاویر اولین سوار کاران ایرانی را در دشت های مغولستان و سیبری جنوبی را به نمایش گذاشته اند.

اصولا حیواناتی که به صورت افسانه ای بالدار بودن را در این قالی ها و فرش ها نمایش میدادند و رنگ های مصرفی ان ها اصولا در سه رنگ اصلی ابی و قرمز و سبز بود که گاهی تخطی از این رنگ ها نیز داشتند.

اولین فرش ایرانی

اولین فرش ایرانی

دراین عصر ها اصولا این فرش ها را بر پشت اب ها قرار می داند و این قرار دادن ها به شیوه ی جنگی اشوی ها بوده در حاکمان ایران و تخت جمشید که نماد قدرت ایران بود نمایش داده شده اند

در تصاویر بالا نمونه هایی از این فرش ها را میتوانید ببینید که در ان زمان یافت میشد در ان زمان ها برای شسته شوی فرش ها از معیار های خود که اصولا اب رودخانه ها به همراه علوفه های خاصی بود استفاده میکردند

فرش اولیه ایرانی ها

فرش اولیه ایرانی ها

اما با توجه به نوع جنس نمیتوان گفت که به خوبی قالیشویی های فعلی بتوانند تمیز کنندو استاندارد های شستن فرش را رعایت کنند

این سه عکس که در ان میتوان نماد طراحی قوس دار معماران فرش ایرانی دید به خوبی مشخص است .

نوع طراح های همین فرش ها در زمان فعلی برگرفته از بسیار از فرش های دوران باستان  کشور ایران است مثلا حاشیه ی دور این فرش ها نماد این مساله است

از نظر ضخامت این فرش ها مثل فرش هایی فعلی نبودن و از ضخامت کمتری برخوردار بودن و از استحکام کمتری .

البته محل استفاده از این فرش ها هم اصولا یا به جای زین اسب بوده و یا برای نشستن بر روی ان در روی زمین است

قالیچه ی حضرت سلیمان نبی شاید در ۵۰۰ سال بعد از این واقع در کشور های دیگر مخاطره شده است و نماد این موضوع است که در ان زمان قالیچه ها و قالی ها از چه جایگاه ی در بین مرمان برخوردار وبودند

این بزرگترین و شاید قوی ترین اختراع ایرانی ها میتواند باشد که زندگی و ارامش بشر را به ارمغان داشته است

کماکان در بسیاری از کشور های عربی و فارسی زبان و حتی اروپایی فرش جایگاه بالایی دارد و قایل استفاده ایت و راحتی از استراحت را ایجاد کرده است

تمامی داستان های افسانه ای ایرانیان از رستم و سهراب هم فرش جایگاه ویژه ای داشت و توانسته بود خود را در این شاهنامه ی فارسی جای دهد.

در پاره ای از این فرش ها نمونه هایی از تصاویر کاخ شاهنشاه هخامنشی نقاشی شده به گونه ای که مراسمات و تشریفات های کاخ شاهنشاه در ان موجود است ونماد ها و ستون های اپادانا در این طراحی ها به راحتی دیده میشود .

رودنکو به عنوان دانشمندی اهل روسیه که روی این پروژه فعال بوده میگوید که در حالت کلی روی این فرش ها اصولا حیوانات پرده در کناره ها با سایز بزرگ و در مرکز با سایز کوک بودن و همچنین در این فرش ها اصولا خشایار شاه و داریوش را به تصویر کشیده اند البته نمیتوان کیفیت ان را مثل کیفیت فرش های حال دانست و ظرافت کمی داشتند.

نمادهایی که در این فرش ها هویداست غالبا نمایش دهنده یاین است که این فرش ها بافته شده ی ایرانیان یا پارسیان بود.

فرش را در این طرح ها به عنوان یک فرهنگ استفاده به جای زین میداند و میگوید که روی اسب ها از فرش و قالی و گلیم ها به سبک خود استفاده میکردند

البته بافنده های این فرش ها همه از ایران فعلی نیستندو میتوان گفت که خیلی از این فرش ها متعلق به افغانستان و کشور هایی که در ان زمان بخشی از امپراتوری ایران بودند را شامل میگردد.

مطالب زیر را بهتر است مطالعه کنید

 

Comments are disabled.

سفارش انلاينتماس با مااینستاگرام