پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

چگونه فرش را براق کنیم

بدون شک پس از استفاده از انواع فرش ها و موکت ها، بعد از گذر زمان، آلودگی هایی جذب آنها می شود که این موضوع افراد را بسیار آزار می دهد.


در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه فرش های را براق کنیم.

علت کدر شدن فرش

فرش ها غالبا در مکان رفت و آمد افراد خانواده هستند و استفاده روزانه و مکرر از فرش ها باعث جذب آلودگی ها می شود. بعضی وقتها افراد تصور می کنند که برای براق کردن فرش، بهترین کار شستشوی فرش در قالیشویی می باشد.
تا حدودی این مطلب درست می باشد؛ زیرا در خدمات قالیشویی با استفاده از شستشوی اعلا شویی فرش ها را براق میکنند. اما برخی زمان ها است که موقعیت و زمان مناسبی برای شستن فرش ها نیست  و تصمیم دارید خود به شستن فرش در آپارتمان یا منزل خود بپردازید.

راه های براق کردن فرش

جاروبرقی

زیر و روی فرش باید به طور کامل جاروبرقی کشیده شود؛ چراکه زیر فرش گرد و غباری وجود دارد که  باعث کدر شدن فرش می شود. پس با دقت باید زیر و روی فرش را جارو برقی کشید. خوب است که قبل از اینکه جاروبرقی کشیده شود، فرش را تکان داده تا گرد و غبار آن خارج شود.

برس

یکی از راه های براق کردن فرش، کمک گرفتن از یک برس نرم دار است. ابتدا برس را نمدار نموده و روی سطح فرش را به طور کامل می کشیم تا هرگونه مو و پرز روی فرش وجود دارد جمع شود. به جای برس می توان از چسب های پرز گیرهم استفاده کرد.

 لکه برداری

فرش را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که در آن لکه وجود داشت باید لکه فرش برطرف شود.

موارد مورد نیاز براق کردن فرش
انواع لکه روی فرش مانند لکه جوهر قدیمی روی فرش با مواد مخصوص پاک می شوند؛ ابتدا نیاز است که نوع لکه شناسایی شود و با محلول مورد نظر لکه از بین برود.

جوش شیرین

کمی جوش شیرین بر روی فرش که سطح کدری دارد ریخته و سپس با یک دستمال مرطوب به طور کامل فرش را پاک کنید.

 تمیز کردن فرش با سرکه

می توان با استفاده از سرکه سفید و مقداری آب و دستمال مرطوب سطح فرش را به صورت کامل پاک کرد.

شامپو فرش

یک محلول بسیار قوی ترکیب شامپو فرش و آب برای پاک کردن فرش می‌باشد. باید توجه کرد که شامپوی فرش استاندارد باشد. این محلول را باید همراه با اسفنجی روی فرش کشید و بعد از پاک کردن شامپو فرش، نباید بر روی فرش راه رفت تا فرش به طور کامل خشک شود.

بخار شویی

برای براق شدن فرش می‌توان از دستگاه‌های بخارشوی استفاده کرد چرا که ابتدا باید فرش را جارو کرده و سپس با استفاده از جاروبرقی تمیز کنیم.

روش های براق کردن فرش در خانه

شستشوی کامل فرش

هنگامی که  شستن فرش ضروری میشود، هیچکدام از روش‌های براق کردن فرش جوابگو نبوده؛ پس باید فرش به طور کامل شسته شود. هنگام شستشو فرش در منزل باید با دقت انجام شود تا به فرش آسیبی نرسد. یا اینکه می توان از یک قالیشویی معتبر برای شستشوی فرش ها کمک گرفت.
بهتراست فرش‌ها سالی یک بار شستشو داده شوند؛ زمانیکه فرش شستشو داده می شود همانند روز اول تمیز خواهد شد.

روش شستشوی صحیح فرش در منزل

برای شستن فرش باید آن را در محل سفت و شیب دار پهن کرده و سطح فرش را به طور کامل خیس نمود و سپس با آب ولرم و مواد شوینده همه سطح فرش شسته می شود.بعد از این مرحله ها باید سطح فرش را با آب آنقدر شستشو داد تا تمام  مواد شوینده از فرش خارج شود؛ بعد از اینکه مراحل انجام شد، فرش باید در شیب تند قرار بگیرد.


قابل ذکر است که اگر وقت و مکان مناسبی برای شستشو ندارید، می توانید تمیز کردن فرش با شامپو فرش را جایگزین نمایید.

استفاده از روفرشی

یکی دیگر از روش های براق نگه داشتن فرش استفاده از روفرشی میباشد. می توان از یک روفرشی زیبا و جذاب و در محل هایی که رفت و آمد زیاد است یا کودکان در آنجا بازی می کنند استفاده کرد. چرا که روفرشی باعث می‌شود فرش کثیف نشده و زیبایی اولیه فرش حفظ شود.

مواد مورد نیاز برای براق کردن فرش

جوش شیرین و پودر بوراکس

بوراکس یک تمیز کننده سازگار با محیط است که گرد و خاک را از  روی فرش حذف می‌کند. جوش شیرین هم یک جذب بوی عالی است که باعث می‌شود فرش بوی خوبی را بدهد.

جوش شیرین و سرکه سفید

یک عامل پاک کننده بسیار عالی مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین می باشد؛ که دارای خواص شیمیایی متفاوتی است.  چرا که سرکه حالت اسیدی دارد و زمانی که با جوش شیرین ترکیب شود دی اکسید کربن تولید کرده و باعث می شود حباب های تمیز کننده ایجاد شود. که براق کننده فرش بسیار عالی می باشد.

جوش شیرین

همچنین در کنار این دو ماده می توان از مایع ظرفشویی معمولی و آب گرم هم استفاده کرد.

سرکه و آب داغ

سرکه اسیدی می‌ باشد و با ترکیب آب، فرش تمیز شده و بوی  نامطبوع فرش  و گرد و خاک و لکه ها را از بین ببرد. می‌توان از سرکه به صورت خالص و همراه با آب داغ استفاده کرد. باید ابتدا سرکه را در بخش از قالی تست کرد و سپس کل فرش را با این پاک کننده تمیز کرد.

آب لیمو و پر اکسید هیدروژن

این پاک کننده به صورت آسان تهیه می‌شود و بسیار موثر است. چرا که پروکسید هیدروژن یک سفید کننده عالی بوده و از اکسیژن برای شکستن پیوندهای بین باکتری خاک و سطح فرش استفاده می‌شود. اضافه کردن چند قطره لیمو در این مایع باعث قوی تر شدن محلول شده و به این ترتیب ذرات چسبیده به فرش از بین میرود.

آمونیاک و سرکه

آمونیاک پاک کننده ارگانیک و طبیعی است و تغییر رنگ در فرش ایجاد می کند.

روش های براق کردن فرش
قبل از اینکه شستشو با آمونیاک انجام شود، بهتر است قبل از آن قسمتی از فرش  را با امونیاک امتحان کرده. مخلوط سرکه و آمونیاک یک راه عالی برای تمیز کردن فرش می باشد و با این محلول می توان بوی بد فرش را هم از بین برد.

شکر قهوه ای و پوست لیمو

 شکر قهوه ای و پوست لیمو بهترین پاک کننده برای فرش ها می باشند؛ این پاک کننده ها دوستدار محیط زیست بوده و همچنین سمی نیستند و پاکسازی فرش با پوست لیمو و شکر قهوه ای باعث میشود که فرش معطر شود.

گلیسیرین و بی کربنات سدیم

گلیسیرین حالت اسید است که حلال و قابل جذب بوده به همین دلیل در پاک کردن لکه ها بسیار مناسب است. بی کربنات سدیم یا جوش شیرین بوی بد را از بین برده و همچنین استفاده از روغن اکالیپتوس و سرکه باعث می‌شود که این محلول قوی تر شود و ترکیب گلیسیرین با  آب می توان مایعی پاک کننده برای از بین بردن لکه های فرش باشد.

راه های براق کردن موکت

لکه زدایی

اگر موکت با موادی مانند آدامس یا شمع لک شده، بهتر است که ابتدا با روش خراشیدن یا ضربه زدن لکه را برطرف کرد و سپس برای حذف و آثار لکه مراحل بعدی را انجام داد.

راه های براق کردن موکت
راه صحیح برای پاک کردن لکه خون از موکت و یا تمیز کردن لکه های دیگر، به جای کشیدن اسفنج باید اسفنج را روی لکه قرار داد و با فشار دادن یا ضربه زدن لکه را جذب اسفنج کرده تا لکه ازبین برود.

استفاده از بخار شوی

یکی از راه های تمیز کردن موکت، بخارشوی میباشد. استفاده از بخارشوی باعث می شود که آلودگی هایی که در سطح موکت و همچنین لا به لای بافت موکت رفته‌ اند پاک شود.
برای تمیز کردن موکت باید از یک دستگاه با بخارشوی معتبر استفاده کرد و مخزن باید با آب داغ و ماده شوینده پر شود و قسمت هایی که لک دارند با بخارشوی کشیده شده تا به صورت کامل تمیز شود.
بعد از اینکه موکت با بخارشوی و مواد شوینده تمیز شد؛ بهتر است که مخزن بخار شوی را خالی کرده و از آب بدون مواد شوینده روی موکت را با بخار شوی کشید.

لکه برداری فرش

لکه ها از جمله آسیب هایی هستند، که همواره ظاهر فرش را کثیف و نامرتب می کنند. همواره به دلیل حوادثی مانند ریختن چای، قهوه، چربی غذا و نوشیدنی های دیگر، لکه هایی روی فرش ایجاد می شود. یکی از راه های تمیز نگه داشتن فرش، از بین بردن لکه ها بلا فاصله از ایجاد لکه می باشد. راه های گوناگونی برای پاک کردن لکه ولکه برداری فرش در منزل وجود دارد. انواع لکه ها با انواع محلول های مخصوصی که بیشتر آن‌ها را می‌توان در منزل تهیه کرد، پاک می شود. بنابراین یکی از اقدامات اساسی برای همیشه براق نگه داشتن فرش، تمیز کردن لکه ها می باشد.

لکه برداری فرش

استفاده از روش های خانگی برای لکه بری فرش، از جمله روش های موثر در برق انداختن فرش و موکت می باشد.  در قالیشویی ها نیز پیش از آغاز فرایند شستشو، اقدام به لکه برداری فرش و ترمیم عیوب آن می کنند. بنابراین پاک کردن لکه ها و لکه برداری فرش، یکی از راه های بسیار موثر و اولیه در براق کردن فرش های منزل به شمار می‌رود. بنابراین افراد باید دقت کافی را برای جلوگیری از ایجاد لکه روی فرش و یابلافاصله  پاک کردن آن پس از ایجاد لکه بکنند.

شست و شو و براق کردن فرش در قالیشویی معتبر 

گاه افراد به دلیل مشغله زیاد و کمبود امکانات در منزل، ترجیح می‌دهند که شستشوی فرش های خود را به قالیشویی های معتبر در نزدیکی محل زندگی خود بسپارند. تا از بابت تمیز و براق بودن فرش، نگرانی نداشته باشند.
قالیشویی ها با بهره گیری از دستگاه ها و ماشین آلات مکانیزه و به روز و همچنین مواد شوینده مناسب و خارجی و کارشناسان متبحر و باتجربه، تمامی فرایند شست و شوی فرش را به صورت کاملاً تخصصی انجام داده و فرش را کاملا براق و تمیز بدون هیچ گونه آسیبی به دست مشتری می رسانند. در ادامه به بررسی مراحل شستشوی فرش در قالیشویی می پردازیم.

غبارگیری

در این مرحله، کلیه گرد و غبار و ذرات ریز آشغال که درون تاروپود فرش وجود دارد، توسط جاروبرقی های صنعتی، جارو کشیده می‌شود؛ تا هیچگونه کثیفی و آلودگی درون فرش باقی نماند. 

لکه برداری 

در این مرحله اگر لکه جامدی روی فرش وجود داشته باشد، با استفاده از تجهیزات مخصوص قالیشویی آن را برطرف می کنند و سپس لکه های دیگر روی فرش با استفاده از محلول های مخصوص لکه بری، کاملا تمیز می شود.

ترمیم و رفوگری

کلیه عیوب فرش باید قبل از آغاز به شست و شو برطرف شود؛ زیرا ممکن است که در هنگام فرآیند شستشو، این صدمات بیشتر شود. بنابراین کلیه آسیب هایی از جمله پارگی، سوختگی، بید زدگی و… در این مرحله به طور کامل برطرف می شود.

شست و شوی فرش  

پس از انجام اقدامات اولیه پیش از شستشو، اقدام به شستشوی فرش با استفاده از مواد شوینده مناسب با توجه به جنس فرش می کنند.

آبکشی 

سپس فرش در چند مرحله با رعایت اصول شرعی، آبکشی می شود و تمامی نجاسات و آلودگی ها به طور کامل برطرف  می شود و فرش کاملاً تمیز و پاکیزه به دست مشتری می رسد.

خشک کردن

در این مرحله فرش درون دستگاه آبگیری قرار گرفته و سپس بعد از گرفتن رطوبت فرش به گرمخانه ها منتقل می شود. در گرمخانه فرش به وسیله دستگاه های خشک کن، خشک شده و دیگر نیازی به پهن کردن فرش در فضای باز و مقابل نور خورشید، که موجب آلودگی آن می‌شد، نیست. در نتیجه هیچ گونه رطوبت، نم و بوی بد داخل فرش باقی نمی ماند.

تحویل فرش

در مرحله آخر فرش به صورت لوله و کاور شده، توسط نیروهای قالیشویی با رعایت نکات حمل و جابجایی فرش، بدون هیچ گونه آسیبی به دست مشتریان محترم می رسد.

شست و شو و براق کردن فرش در قالیشویی معتبر 

نکته آخر اینکه برای یافتن بهترین قالیشویی باید نکات زیادی را در نظر بگیرید، تا به فرش های گران بهای شما آسیبی وارد نشود. از جمله: عضو بودن در اتحادیه قالیشویی، احترام به مشتری، رعایت اصول شرعی، رضایت بالای مشتریان و ارائه بالاترین کیفیت خدمات با مناسب ترین قیمت.
در نظر گرفتن همه این نکات باعث می‌شود که تجربه خوشایند از بهره گیری از خدمات کارخانه های قالیشویی را داشته باشیم.  

تماس با ما