پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

نحوه شستشوی گلیم

۱۰ درصد تخفیف سفارش آنلاین

شاید تا به حال از انواع گلیم ها استفاده کرده باشید و یا نمونه هایی از آن را در بازار دیده و یا لمس کرده باشید. در ساختار گلیم ها بر خلاف انواع قالی و فرش، هیچ گره و پرزی وجود ندارد و معمولاً برای ساخت آن از پشم و موی حیوانات استفاده خواهد شد.
گلیم بافی جزء یکی از ارزشمند ترین هنرها در کشور ما به شمار می آید و در بخش های مختلفی از آن بافت گلیم، رواج زیادی دارد. معمولا اکثر گلیم ها از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به راحتی خراب نمی‌شوند، اما اگر در هنگام شست شو و نگهداری از آن ها مراقبت های لازم به کار گرفته نشود؛ ساختار آن به طور کامل از هم پاشیده خواهد شد.

راهنمای شستشوی گلیم
برای شستشوی گلیم، ابتدا لازم است بستری مناسب برای این فرآیند در نظر بگیرید، زمانی که شما گلیم را برای شست شو رو یک سطح صاف قرار می دهید آب به خوبی از آن عبور نکرده و شست و شو به خوبی انجام نخواهد شد.
استفاده از یک شوینده مناسب نقش بسیار مهمی در شست شوی گلیم خواهد داشت. برای مثال توصیه می‌شود برای شست شوی گلیم از یک صابون با کیفیت استفاده نمایید. صابون های گیاهی گزینه مناسبی در این زمینه برای شما خواهند بود. همچنین شما می توانید از انواع شامپوهای طبیعی نیز کمک بگیرید. استفاده از شوینده هایی همانند پودر لباسشویی، مایع دستشویی و یا ظرفشویی گزینه مناسبی در این زمینه نخواهد بود؛ 

راهنمای شستشوی گلیم

 پس از قرار دادن گلیم در یک محیط مناسب، ابتدا باید سرتاسر آن را با آب خیس کنید. توجه داشته باشید که رطوبت کافی به کلیه قسمت های گلیم رسیده باشد؛ پس از آن می توانید شوینده مورد نظر خود را روی براش ریخته و با استفاده از آن قسمت‌های مختلف گلیم خود را شستشو دهید. اگر از صابون استفاده می‌کنید می‌توانید به صورت مستقیم صابون روی گلیم بکشید. برای شست شوی گلیم از فرچه و یا اسکاج های زبر استفاده نشود؛ زیرا الیاف آن آسیب خواهد دید. گزینه دیگر، برای جلوگیری از ایجاد آسیب به گلیم، شستن موکت در قالیشویی و همچنین گلیم در قالیشویی می باشد.
پس از این که کلیه قسمت های گلیم خود را شست و شو دادید، به طور کامل آن را آبکشی کنید. توجه داشته باشید که مواد شوینده کاملا از گلیم شما خارج شده باشد؛ در غیر این صورت با گذشت زمان گلیم ساختاری سفت و محکم پیدا خواهد کرد. برای نتیجه گیری بهتر در این زمینه می‌توانید آب کشی را طی چند مرحله تکرار کنید. 

راهنمای شستشوی-گلیم-فرش
مرحله آخر خشک‌ کردن گلیم می باشد. شما نباید برای خشک کردن گلیم آن را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید زیرا بخش عظیمی از رنگ آن از بین می رود. برای خشک کردن آن می توانید گلیم خود را در معرض باد وسایل سرمایشی همانند کولر و پنکه قرار دهید. همچنین با قرار دادن آن در سایه نیز خشک خواهد شد. برای خشک کردن تابلو فرش های گلیمی، می توانید آن ها را روی برخی از قسمت های منزل خود همانند کمد، کابینت و اوپن قرار دهید.
اگر گلیم شما دارای گرد و غبار زیادی می باشد، بهتر از قبل از شست شو ابتدا گرد و غبار موجود را از آن خارج کنید. در این زمینه می‌توانید آن را جارو بکشید و یا با قرار دادن آن روی یک طناب و استفاده از چماق به ان ضربه بزنید.

نگهداری از گلیم

اگر قصد خریداری و یا استفاده از گلیم را دارید، باید مراقبت های ویژه ای را در این زمینه به کار بگیرید. در این بخش شما می توانید با استفاده از نکات زیر عمر گلیم خود را طولانی تر کنید.
اول این که سعی کنید گلیم خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید. قرار گرفتن گلیم برای طولانی مدت و به صورت مکرر در چنین محیطی ساختار آن را خراب می کند.
برای نظافت و شست شوی گلیم، از شامپو فرش ها استفاده نکنید. 
برای نظافت و جارو کشیدن گلیم، از دستگاه های برقی با قدرت بالا استفاده نکنید؛ زیرا گلیم شما پرزدار شده و نخ های استفاده شده در آن کم کم از هم باز خواهند شد. 

نگهداری از گلیم
در اکثر مواقع شما می توانید نظافت و شستشوی گلیم خود را در منزل انجام دهید. پس استفاده از خدمات قالیشویی در شست و شوی گلیم، دلخواه می باشد. در صورتی که لکه ای روی گلیم شما ایجاد شد مثل
لکه جوهر خودکار، بهتر است از پاک کننده های قوی همانند وایتکس استفاده ننمایید و سعی کنید آلودگی ایجاد شده را با استفاده از مواد و روش های ساده تری از بین ببرید.

باید ها و نباید های شستشوی گلیم

نکته اول و مهم در هنگام نگهداری و شستشو از گلیم، انتخاب آن می باشد. در واقع شما باید گلیم خود را با توجه به ساختار منزل خود و محل استفاده از آن تهیه کنید. 
در واقع گلیم بافته شده در هر یک از نقاط کشور ویژگی های مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد. اگر قصد شستشوی گلیم خود در آپارتمانتان را دارید، باید از شوینده های قوی با خاصیت اسیدی زیادی استفاده نکنید.همچنین آبکشی آن از اهمیت زیادی برخوردار است؛ امروزه در بازار مواد شوینده مخصوص شستشوی گلیم وجود دارد که با استفاده از آن ها فرایند شست شو برای شما آسان تر خواهد شد.

باید ها و نباید های شستشوی گلیم
اگر قصد استفاده از خدمات قالیشویی برای شستشو گلیم خود را دارید، بهتر است، پس از پیدا کردن یک مجموعه معتبر در این زمینه، شست و شوی گلیم خود را به آن ها بسپارید. شست وشوی گلیم در قالیشویی ها معمولاً هزینه‌های زیادی برای شما نخواهد داشت.

روش شستن گلیم دستباف

روش شستشوی گلیم ها متفاوت است و می توان نسبت به شرایط نوع شستشو گلیم ها را مشخص کرد. روش شستشو گلیم به صورت زیر می باشد.

۱- شستشو گلیم به صورت سنتی

یکی از روش های شستشو گلیم ها به صورت سنتی می باشد که در این روش فرش ها را می توان در حیاط یا بالا پشت بام مورد شستشو قرار داد و پس از آبگیری بر روی نرده ها پهن کرد تا کاملا خشک شوند. این روش ممکن است که باعث شکسته شدن گلیم شود و زمانی که گلیم را پهن می کنید سطح گلیم چروکیده دیده شود و برای رفع چروکیدگی باید اقدام به اتوکشی گلیم کنید.

۲- شستشو گلیم ها به صورت ماشینی

برای شستشو گلیم ها به صورت ماشینی باید به قالیشویی ها مراجعه نماید. در قالیشویی های معتبر برای شستشو گلیم ها از دستگاه های مکانیزه استفاده می کنند و تمامی مراحل شستشوی گلیم توسط دستگاه ها انجام می شود.
خشک کردن گلیم ها در قالیشویی توسط دستگاه بخار یا خشک کن انجام می شود و فرش در مدت زمان بسیار کوتاهی کاملا خشک و عاری از هر گونه نم و رطوبت می شود. گلیم ها پس از خشک شدن در دستگاه بخار کاملا صاف و یک دست می شوند و هیچ اثری از چروکیدگی بر روی گلیم دیده نمی شود.

روش شستن گلیم دستباف

۳- استفاده از شامپو فرش

یکی از روش های تمیز کردن سطح گلیم ها استفاده از شامپو فرش می باشد. برای تمیز کردن گلیم ها با شامپو فرش می توان از شامپو فرش های بازاری یا دست ساز استفاده نمود و سطح گلیم را به طور کامل تمیز کرد‌. این روش نیز گلیم را تمیز می کند ولی شستشو گلیم سبب بهتر تمیز شدن گلیم می شود.
روش های مختلفی برای شستن گلیم ها وجود دارد و بهتر است روشی را انتخاب کنید که به نفع گلیم است و آسیبی به بافت و زیبایی گلیم شما وارد نمی کند‌. گلیم ها بافت ظریفی دارند و برای حفظ بافت آن ها نباید آن ها را به هر روشی مورد شستشو قرار داد.
برای انتخاب روش شستشو گلیم های خود بهتر است که به جنس و نوع گلیم خود توجه کنید. گلیم های دستبافت را بهتر که به افراد متخصص بسپارید تا پس از شستشو گلیم ها کاملا سالم و تمیز شوند و هیچ گونه آسیبی نبینند.

تماس با ما