پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

رنگ پس دادن فرش دستبافت

 بیشتر فرش های دستبافت، به علت الیاف طبیعی که در آنها به کار رفته است با ریختن آب یا  مایعات ممکن است رنگ بدهند و چهره فرش خراب شود. باید قبل از شستشو از رنگ دادن فرش بعد از شستن اطمینان پیدا کرد؛ ابتدا باید با یک پارچه گوشه ای از فرش را با آب خیس کرد تا از رنگ ندادن فرش مطمئن شده و بعد کار شستشوی فرش انجام شود. بهتر است که تمام رنگ های فرش را امتحان کرد؛ چرا که ممکن است قسمتی از فرش رنگ بدهد و بعضی از جاهای دیگر فرش رنگ ندهد.

رنگ دادن فرش
فرش دستبافت با توجه به  قیمت بالای آن  باعث شده که افراد، مراقبت بیشتری از فرش های خود انجام دهند و به فرش ها اهمیت بدهند. بنابراین توصیه می شود که شست و شوی فرش های دستباف را به قالیشویی های ممتاز مانند قالیشویی در پرند بسپارید.

دلایل قاطی شدن رنگ فرش

رنگرزی غلط و بدون تثبیت رنگها

به خاطر اینکه در فرش دستبافت،  رنگ های نامرغوب به کار برده می شود و مراحل این کار تا رسیدن به تثبیت رنگ را به طور کامل انجام نمی‌دهند؛ باعث رنگ رفتگی فرش می شود و در اولین شستشو رنگ پس می دهد.

شستشوی غیر اصولی فرش

در هنگام شستشوی فرش باید دمای آب، شوینده مناسب و طرز صحیح خشک نمودن دقت نمود. و در صورتی که این موارد رعایت نشود باعث می شود که  بخش‌های مختلف فرش آسیب ببیند.

به طور مثال استفاده از شوینده های قوی برای مدت زمان طولانی باعث می شود که رنگ فرش آسیب ببیند و همچنین  استفاده از آب داغ برای شستن فرش رنگ را از الیاف جدا می کند و بخش های روشن فرش آسیب میبینند.

قرار گرفتن  فرش در معرض آفتاب شدید

هنگام تابش خورشید روی فرش باعث می‌ گردد که اشعه ماوراء بنفش خورشید رنگ‌ فرش را از بین ببرد و پس از شستشو کیفیت رنگ ها از دست برود.

سپردن فرش به مراکز شستشو و قالیشویی نا معتبر

یکی از مواردی که باعث می‌شود فرش آسیب ببیند، شست و شو در مراکز قالیشویی نامعتبر می باشد؛ چرا که ممکن است افراد غیر متخصص باشند که از ترکیب شوینده ها و دیگر موارد شستشو اطلاعاتی نداشته باشند و باعث شوند که فرش آسیب ببیند و به علت اینکه فرشهای دستبافت ظریف و گران قیمت هستند، کیفیت اولیه را از دست داده و رنگ آن ها ترکیب می‌شود و فرش در نهایت خراب و از بین می‌رود.

جلوگیری از رنگ پس دادن فرش

زمانی که فرش دستبافت را شستشو می دهیم به علت اینکه با مشکل تغییر رنگ فرش روبرو نشویم بهتر است که در هنگام خرید فرش دستبافت، نوع مرغوب آن را تهیه کنیم چرا که این نوع فرش دستبافت دارای الیافی با رنگ ثابت هستند و رنگ آنها هنگام شست و شو ترکیب نمی شوند یا از بین نمی رود.

قاطی شدن رنگ فرش
همچنین باید دقت داشت از شستن فرش با آب داغ پرهیز شود و فرش‌ ها به مدت طولانی در برابر آفتاب پهن نشوند و نباید فرش ها با ترکیبات شوینده نامناسب شست و شو داده شوند، چرا که باعث میشود به رنگ فرش ها آسیب برسد؛ پس بهتر است که برای شستن فرش ها از قالیشویی های مجاز و معتبر کمک گرفت.

روش های جلوگیری از رنگ پس دادن فرش

استفاده از از تثبیت کننده رنگ  فرش نامرغوب و همچنین روش شستشوی نامناسب باعث میشود که فرش آسیب ببیند و ظاهرش زشت شود. پس هنگام رنگ دادن فرش بهتر است برای از بین بردن ترکیب رنگ از ماست ترش استفاده شود. باید در نظر داشت که حتما برای رنگ پس ندادن از ماستی که ترش تر است استفاده گردد چرا که ماست شیرین دارای چربی میباشد و برای انجام این کار مناسب نیست.

جلوگیری از رنگ پس دادن فرش
ماست ترش هنگامی که با آب  و هیدروسولفیت ترکیب می‌شود،  خیلی سریع رنگ دادگی فرش را از بین می برد و حتی رنگ فرش را از قبل بهتر می‌کند. برای انجام این کار به یک قلمو باریک احتیاج می‌باشد. در ابتدا بهتر است که محلول را در بخش کوچکی از فرش تست کرد و در صورت نتیجه خوب به کار ادامه داد و در آخر فرش را به طور کامل باید با سشوار خشک کرد.

 رفع تخصصی تغییررنگ فرش

اگر فرش دارای خامه های رنگی باشد و این خامه ها به خوبی رنگ نشده باشند هنگام شستشو به روش غیر استاندارد و در منزل توسط برس باعث میشود که پرز فرش کشیده شود و رنگ فرش با همدیگر ترکیب شود. به همین علت هنگام شستشوی فرش در کارگاه های قالیشویی، فرش را به صورت تخصصی بررسی کرده و از روش ها مواد مخصوص برای  تثبیت رنگ استفاده می کنند .

رفع تخصصی تغییررنگ فرش
آنها با استفاده از مواد تثبیت کننده رنگ، فرش ها را شستشو می دهند؛ چرا که این مواد باعث می‌شود رنگ الیاف برای مدت طولانی ثابت بماند؛ ممکن است در بعضی از موارد فرش بازهم رنگ بدهد و راهی به جز رنگبرداری فرش وجود ندارد و به دلیل اینکه الیاف پشم هنگام شست و شو رنگ داده و باعث می شود که فرش لکه دار شود میتوان با استفاده از مواد مخصوص فرش را رنگبرداری کرد.
رنگبرداری فرش یک کار بسیار سخت و تخصصی کافی می‌باشد که می‌توان به کم رنگ تر شدن رنگ کمک کند؛ برای اینکه نتیجه بهتر شود باید این کار توسط قالیشویی ها انجام شود؛ چرا که در قالیشویی بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد ترمیم رنگ فرش بدون آسیب انجام می‌ گردد.

رفع زردی فرش پس از شستشو

شستشوی دوباره فرش

به علت استفاده از مواد شوینده نامناسب یا نفوذ گل ناشی از گرد و غبار به بافت فرش یا آبکشی نادرست، باعث زردی فرش می شود؛ پس درصورت امکان بهتر است  که فرش یکبار دیگر شسته شود و آب کثیف را از فرش خارج کرده و بعد از آن فرش را به طور کامل خشک کرد، البته ممکن است که انجام این روش زمان بیشتری را نیاز داشته باشد.

استفاده از محلول سرکه و آب نمک

سرکه برای حذف برخی از لکه های فرش مناسب است؛ پس  برای از بین بردن زردی فرش  از محلول  آب و نمک و سرکه استفاده کرد و بعد دستمال را به مواد آغشته و روی قسمت های زرد شده کشید تا زردی فرش از بین برود.

به کارگیری مواد شوینده هایی  با اسیدیته پایین

مواد شوینده های شیمیایی که خاصیت اسیدی پایینی دارند برای از بین بردن لکه های زرد مناسب هستند. از جمله مواد شوینده: شامپو فرش، صابون، پودر دستی می باشد.

به کارگیری مواد شوینده هایی  با اسیدیته پایین

مقداری از شامپو یا شوینده را در آب ولرم حل کرده و سپس با کمک یک اسفنج آن را روی فرش کشیده و اجازه میدهیم که خشک شود. صابون رختشویی هم برای این کار مناسب می باشد؛ برای استفاده از صابون رختشویی بهتر است که قسمتی از فرش را  که زرد شده است را  خیس کنیم و سپس صابون را روی آن کشیده و در نهایت اثرات صابون را پاک کرده و فرش را مجددا شستشو دهیم.

انتخاب قالی و راهکارهای شستشوی آن

هنگام خرید فرش مناسب، بهتر است که جنس فرش و نوع آن، محل استفاده، کیفیت فرش، طول عمر آن، رنگ زمینه، سبک طراحی ،شانه و تراکم فرش را در نظر گرفت.
قبل از اینکه فرش خریداری شود، بهتر است که از مرغوبیت مواد به کار رفته در فرش دستبافت، اطمینان حاصل نمایید. چرا که معایب فرش دستباف، هنگام شستشو ممکن است باعث شود، فرش آسیب ببیند و رنگ الیاف فرش با یک دیگر ترکیب شوند. ولی اگر فرش مواد مرغوبی داشته باشد رنگ آن ترکیب نمی شود و کار شستشوی آن راحت تر می‌باشد.

تست رنگ پیش از شستشوی فرش

همواره مراقبت و نگهداری از فرش های دستباف، به علت حساسیت الیاف آن و همچنین بهای بالا و گران بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و افراد دغدغه تمیز نگه داشتن و مراقبت از فرش های دستباف را دارند. یکی از خطراتی که برای فرش دستباف در هنگام فرآیند شستشو وجود دارد، رنگ پس دادن فرش است. اگر قصد اقدام به شستشوی فرش دستباف خود در منزل دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا فرش دستباف شما رنگ پس می دهد یا خیر؟

تست رنگ فرش پیش از شستشو

راه حل پی بردن به این نکته،  تست رنگ فرش می باشد. در این روش فرش را قبل از آغاز اقدام به شستشو تست می کنند تا مطمئن شوند که رنگ ها پس از شستشو با یکدیگر ترکیب نمی شوند. اگر می خواهید این کار را در منزل انجام دهید، ابتدا گوشه ای از فرش را با آب خیس می کنیم. سپس با دستمال پارچه ای سفید و تمیز روی آن می کشیم. اگر دستمال رنگی شد، نشان دهنده این است که فرش در هنگام شستشو رنگ پس می دهد. بنابراین شستن این نوع فرش در منزل موجب ایجاد صدمات بالایی به آن شده و ترکیب رنگ اتفاق می افتد. بنابراین برای شستشوی چنین فرش هایی باید به کارخانه های قالیشویی پیشرفته مراجعه کرد، تا فرش را بدون هیچ گونه آسیبی و تمیز و پاکیزه و بدون نقص به مشتریان تحویل بدهند.

‏رنگ برداری فرش دستباف در قالیشویی

فرش های دستباف به علت استفاده از الیاف طبیعی، حساسیت بالاتری نسبت به فرش های ماشینی که با الیاف مصنوعی و در کارخانه بافته میشوند، دارند و هم چنین بهای بالاتری نیز نسبت به فرش های ماشینی دارا می باشند. بنابراین حفظ و نگهداری فرش دستبافت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از مشکلاتی که همواره برای فرش دستباف وجود دارد، رنگ پس دادن فرش می باشد که این اتفاق به علت عدم آگاهی از جنس و نوع فرش و شستشوی فرش در منزل اتفاق می افتد.

‏رنگ برداری فرش دستباف در قالیشویی

 بنابراین بهترین گزینه برای شستشوی فرش های دستباف، مراجعه به قالیشویی های معتبر می باشد. این مجموعه ها با دارا بودن تیم کارشناسان مجهز و مجرب، ابتدا اقدام به بررسی و شناخت نوع فرش و همچنین الیاف آن می کنند و با استفاده از تکنیک هایی چون تست رنگ، تثبیت کننده رنگ، قلمزنی و رنگ برداری، از رنگ پس دادن فرش دستباف جلوگیری کرده و اگر هم فرش دستبافی دچار قاطی شدن رنگ ها شده باشد، با استفاده از مواد شوینده مخصوص و همچنین مواد مناسب تثبیت کننده رنگ اقدام به برطرف کردن عیوب فرش می کنند. همچنین با ارائه ضمانتنامه کتبی، سلامت فرش را تضمین می کنند. بدین ترتیب که افراد می توانند این اطمینان را داشته باشند که فرش آنها کاملا سالم و تمیز درب منزل به دست آنها می رسد.

هزینه رنگ برداری فرش های دستباف با توجه به طرح، نوع و جنس فرش متفاوت می باشد. اما به طور کلی هزینه شستشوی فرش های دستباف نسبت به فرش های ماشینی در تمامی قالیشویی های معتبر بالاتر می باشد. زیرا خدمات تخصصی تر و سخت تری را برای آن به کار می برند. پس همواره باید به دنبال مجموعه باشیم که علاوه بر کیفیت بالای خدمات، قیمت های مناسبی را به ما پیشنهاد بدهد؛ که این قیمت ها زیر نظر اتحادیه قالیشویی تعیین شده باشد. مجموعه قالیشویی مادر، با ارائه کلیه خدمات در بالاترین کیفیت و همچنین مناسب ترین قیمت، آماده ارائه خدمات به مشتریان محترم در کلیه مناطق تهران می باشد. 

تماس با ما