پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

اتو کردن فرش

با به وجود آمدن قالیشویی ها در ابتدا دستگاه های اتو کشی فرش، جهت اتو کردن فرش ها وجود داشت. چرا که فرش ها یا موکت ها پس از شستشو، ممکن است دچار چروک بشوند؛ به همین علت قالیشویی ها از این دستگاه کمک گرفته تا فرش ها پس از شستشو به طور کامل صاف شوند. پس از شسته شدن فرش، ممکن است دارای چین و چروک و برجستگی شود که باید از خدمات اتو کشی قالی استفاده کرد.


فرش
در قالیشویی پس از طی کردن مراحل خاک گیری فرش، خیس کردن، افزودن مواد شوینده، فرچه زنی، آبگیری و خشک کردن با دستگاهی مخصوص اتو کشی می شود. وقتی که شستشو تمام شد، یک غلتک دورانی در جهت خواب فرش روی فرش حرکت داده می شود.
این غلطک سنگین بوده و دارای حرارت ملایمی  می‌باشد و باعث شده که چروک های فرش به طور کامل  از بین برود. همچنین با این کار فرش، دوام بیشتری پیدا می‌کند.

اقدامات لازم برای عملیات اتو کشی

فرش ابتدا در جهت خواب  وارد دستگاه اتو شده و بعد  توسط برس در دستگاه پرزگیر اتوماتیک پرزهای  فرش گرفته می‌شود. سپس باوسیله ای مانند غلطک ۲ تنی با حرارت ملایم و استاندارد فرش  اتوکشی شده و سپس از دستگاه به صورت لوله شده خارج می شود.

مزایای اتو کشی فرش

بعضی از قالیشویی ها و قالیشویی اندرزگو، برای اتو کردن فرش از دستگاه پرزگیر و اتو به همراه یکدیگر استفاده می کنند. معمولا اتوکشی  بعد از شستشو و خشک شدن کامل فرش انجام می شود.

مزایای اتو کشی فرش

هنوز اتوکشی در میان مردم به خوبی رواج پیدا نکرده است؛ ولی اتو کشی دارای مزایای زیادی می باشد.
 
  • اتو کردن فرش باعث می شود که هر گونه چین و چروک فرش صاف شود.
  • بافت و پرزهای فرش در هنگام اتو کشی  یکدست می شود.
  • اتو کردن فرش سبب می‌شود که زیبایی و لطافت فرش  زیاد شود.

رفع چروک فرش با اتو کردن

  • علاوه بر موارد گفته شده دستگاه اتو کشی در قالیشویی لکه هایی که غیر قابل شستشو هستند را از بین می‌برد و لکه هایی که از ریختن روغن روی فرش و موکت به وجود می‌آیند؛ و تمیز کردن آنها سخت است با افزایش حرارت از بین برده می شود. به همین علت است که بعضی از قالیشویی ها فرش ها را قبل و بعد از شستشو، اتو کشی می کنند.
  • یکی دیگر از مزایای اتوکشی جلوگیری از کپک زدگی و از بین بردن حشرات غیر قابل  روئت با چشم مسلح می باشند.

اتو کشی فرش در منزل

یکی از روش های اتوکشی فرش ها، اتوکشی در منزل است و می توان اتوکشی را برای انواع فرش ها انجام داد برای اتوکشی فرش های خود در منزل رعایت برخی نکات مهم است و اتوکشی به صورت زیر انجام می شود:

۱- قبل از هر چیزی ابتدا باید فرش خود را به طور کامل جارو برقی بکشید تا زباله های ریز و درشت و گرد و خاک ها از سطح فرش برداشته شوند و فرش آماده شود. برای جارو زدن بهتر است که مکش جاروبرقی را نسبتا بالا قرار دهید تا فرش به طور کامل تمیز شود.

۲- پس از جارو زدن فرش، اگر شرایط محیا باید فرش را در محیط باز قرار دهید در غیر این صورت پنجره ها و در های منزل را به طور کامل باز کنید تا هوای خنک و تازه در منزل جریان داشته باشد.

اتو کشی فرش در منزل

۳- مخزن اتوی خود را با آب جوشیده پر کنید و حالت اتو را بر روی بخار تنظیم کنید و صبر کنید تا اتو به طور کامل داغ شود.

۴- سپس بر روی سطح فرش خود با استفاده از اسپری آب پاش، آب را بر روی فرش خود اسپری کنید و یک پارچه ی سفید و تمیز را بر روی فرش خود پهن کنید. از پهن کردن پارچه های رنگی و … خودداری کنید به دلیل این که ممکن است به طور ناگهانی رنگ پارچه به فرش منتقل شود.

۵- پس از پهن کردن پارچه بر روی فرش، اتو را بر روی پارچه بکشید و فرش را بخار دهید. از قرار دادن اتو بیشتر از چند ثانیه بر روی فرش خودداری کنید به دلیل این که ممکن است الیاف سطح فرش دچار سوختگی شوند و نرمی و لطافت اولیه خود را از دست دهند.

۶- پس از اتمام مراحل اتوکشی فرش را با مکش پایین جاروبرقی، جارو کنید تا جهت خواب فرش یک دست شود.

اتوی فرش مکانیزه

اتو کردن فرش توسط دستگاه پرز گیر و اتو انجام می شود که در کارخانه قالیشویی از پیشرفته‌ ترین دستگاه‌ های مکانیزه استفاده می‌کنند‌. یکی از این دستگاه‌ها اتو مکانیزه فرش می باشد؛ که بعد از خشک کردن  و شستشوی ۹۰ درصدی قالی، اتوی فرش انجام می شود. ابتدا فرش ها به دستگاه اتو مکانیزه از طرف خواب فرش وارد می‌شوند. سپس توسط برس های نرم دستگاه که به صورت اتوماتیک کار می‌ کنند فرش‌ها پرزگیری می‌شوند. و بعد فرش با غلتک  دو تنی با حرارت استاندارد توسط اتو کشی مکانیزه اتو می شود. در نهایت  فرش لوله شده از دستگاه اتوماتیک خارج میشود.

اتو فرش مکانیزه

کارخانه های قالیشویی اتو کشی فرش را با دستگاه های مکانیزه، برای تمام فرشهای ماشینی و دستباف انجام می دهند. اتو کشی مکانیزه برای قالی هایی که دچار چروک یا پیچ خوردگی لبه های فرش شده باشند، بسیار کاربرد دارد و باعث می شود که عمر و زیبایی فرش چند برابر شود.

قیمت اتو فرش

در کارخانه های قالیشویی، اتو کشی همراه با شستن فرش انجام میشود و قیمت اتو با با شستن فرش محاسبه می‌ گردد. اما در بعضی اوقات افرادی هستند که فرش ها را فقط جهت اتو کردن به علت چروک های زیاد به قالیشویی میبرند؛ که قیمت اتو کشی توسط اتحادیه مشخص شده است.
قیمت اتو کشی فرش به صورت تعداد محاسبه نمی شود بلکه بستگی به مترمربع فرش دارد. به عنوان مثال برای اتوکشی فرش ۱۲ متری قیمت هر متر مربع در عدد ۱۲ ضرب می شود؛ پس هرچه فرش بزرگتر باشد هزینه بیشتری برای اتوکشی باید پرداخت شود.

هزینه اتو کشی فرش


جنس فرش و میزان تراکم بافت قالی روی کیفیت فرش تاثیر دارد.
پس اتوکشی فرش هم دشوارتر می‌شود.اتو کشی فرش ها بر اساس جنس و نوع الیاف دسته بندی می‌شوند و هر کدام طبق مراحل جداگانه‌ ای اتو و پرز گیری می شوند. به همین علت است که فرش های دستباف، به علت تراکم زیادی که دارند اتو‌کشی آنها زمان بیشتری را می برد؛ پس از لحاظ قیمتی هم افزایش پیدا می کنند.

مراحل اتو کشی فرش

فرش ها بعد از این که بدون نقص  شستشو داده شدن در سمت خواب فرش وارد دستگاه می شوند. در آن قسمت پرزگیر دستگاه همگی پرزهای  مرده را از فرش جدا می‌کنند و سطحی صاف را به وجود می‌آورند و با بخار حرارت فرش را بالا می‌برند.

مراحل اتو کشی فرش


غلطک دستگاه روی حرارتی ملایم قرار گرفته و روی فرش کشیده می شود و فرش به وسیله دستگاه لوله شده و از دستگاه بیرون می آید. صاف کردن چین و چروک فرش و یکپارچه کردن فرش ها باعث زیبایی و لطافت فرش می شود و قدمت فرش را بالا می برد. دستگاه  اتو کشی فرش در قالیشویی می تواند لکه هایی که غیر قابل شستشو هستند را از بین ببرد. در قالیشویی حتی می‌توان پس از شستشوی موکت آن را با دستگاه اتو کرد؛ چرا که موکت به علت جنسی که دارد زود چروک میشود؛ به همین علت به راحتی توسط دستگاه اتو آن را صاف می کنند.

نکاتی در اتو کشیدن فرش

  • اتو کشی فرش باید پس از خشک شدن و آبگیری فرش به صورت کامل انجام شود. چرا که اگر فرش خیس باشد، دستگاه به خوبی نمی‌ تواند فرش را اتو کند. امروزه به علت پیشرفت فناوری آبگیری های لوله و سرعت زیاد چرخش لوله،  آب ازسطح فرش  به طور کامل خارج می‌ شود و بعد مرحله اتوکشی انجام می شود.
  • انجام دادن اتو کشی در پشت فرش به منظور یکدست کردن و قرار گرفتن بافت فرش در سر جای خود می باشد.
  • اتو نباید زیاد داغ باشد؛ ممکن است به فرش آسیب برساند به همین دلیل برای اتوکشی و رفع چین و چروک بهتر است که از قالیشویی استفاده شود.

نکات اتو فرش

  • فرش هایی که پس از شستشو دچار تنش و برجستگی و چین و چروک های ناجور می شوند باید اتوکشی شوند.
  • عملیات اتو کشی فرش در تمام فرشهای ماشینی و دستباف کاربرد دارد ولی بسته به تار و پود فرش اتو‌کشی متفاوت است.
  • در فرش هایی که دارای پیچ خوردگی لبه می‌باشد اتوکشی باعث عمر و زیبایی فرش بیشتر می شود.
  • حتما برای شستشوی فرش باید از معتبرترین قالیشویی کمک گرفت چرا که در بعضی از قالیشویی ها عملیات اتو کشی انجام نمی‌شود.
  • بعضی از قالیشویی ها هنگام شستن فرش هزینه اضافه تری را برای اتو کشی فرش از مشتریان درخواست میکنند؛ در صورتی که باید دانست هزینه اتو کشی با هزینه شستشو محاسبه شده و طبق قیمت گذاری اتحادیه نباید هزینه بیشتری گرفته شود.
تماس با ما