پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

کپک زدن فرش چگونه از بین می رود؟

ایران از گذشته تا کنون یکی از کشورهای تولیدکننده فرش بوده است ،این موضوع سبب شده بسیاری از ایرانیان به بافتن فرش های زیبا و اصیل ایرانی روی بیاورند و در این زمینه خوش بدرخشند.
تولید انبوه فرش های ایرانی در کشور ایران دلیلی شده تا عده زیادی از مردم از فرش های بسیار زیبای ایرانی در خانه های خود استفاده کند و به وسیله آن نمای زیبایی به خانه شان دهند.
به طور کلی فرش از جمله وسایلی در خانه افراد هستند که به دکوراسیون و فضای داخلی اتاق ها روح و زندگی می بخشند و جلوه زیبا از خود نمایش می دهند.
این موضوع صحیح است که فرش ها عضو زیبا و شاید ضروری یک خانه باشند اما حفاظت و نگهداری از آن ها کار راحتی نیست.کپک زدن فرش چگونه از بین می رود؟
آسیب هایی که از زمان خریداری تا نگهداری فرش داخل منزل آنها را تهدید می کنند مانند آسیب های فیزیکی به طور مثال پاره شدن، پوسیدگی، سوختن، بور شدن که در اثر تابش شدید نور خورشید، چروک شدن، لک شدن که در اثر ریختن مواد غذایی یا میوه های رنگی مثل انار، آبمیوه های رنگی و قهوه، کپک زدن و غیره که این آسیب ها ممکن است به مرور زمان برای فرش شما اتفاق بیفتد.
همانطور که گفته شد یکی از آسیب هایی که سلامت فرش شما را تهدید می کند کپک زدن فرش است.
کپک زدن فرش هم نوعی پوسیدگی است که به مرور و با گذشت زمان رخ می دهد و عوارضی نسبتاً خطرناک دارد.

 کپک زدن فرش چگونه از بین می رود؟

کپک همان قارچ هست و اگر احساس کردید فرشتان کپک زد باید سریع برای نابود کردن آن اقدام کنید، چرا که این کپک یا قارچ موجود روی فرشتان ممکن است شما را با بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های تنفسی و پوستی مواجه کند و ممکن است تن سالم شما را به خطر بیندازد.
کپک در تمامی فرش ها چه ماشینی و چه دستباف رخ می دهد و سلامت بافت فرش را به خطر می اندازد و به مرور زمان آن را نابود می کند.
ابتدا باید بدانید در خانه هایی که دما و رطوبت بیش از مقدار مجاز است ،کپک زدن زودتر اتفاق می‌افتد،پس خانه هایی با رطوبت بالا بیشتر در معرض کپک قرار دارند.
 کپک ها در محیط های گرم و مرطوب به مقدار زیاد سریع رشد می کند ،همچنین در قسمت هایی از خانه میزان رطوبت بالاست مثل زیرزمین‌ها شرایط مساعدی برای رشد قارچ ها فراهم می شود و این قارچ هم شروع به تکثیر می کند.
 پس قدم نخست برای جلوگیری از کپک فرش دیوارها، مبلمان دور نگه داشتن آن از محیط های مرطوب و شرجی است.
چرا که در این نقاط بافت آنها اکسیژن بسیار کمی دریافت می کند و دچار این نوع قارچ می شوند.
 برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید و بتوانید از بود و نبود کپک روی فرشتان آگاه شوید، نشانه هایی از وجود کپک را با هم  بررسی می کنیم.
۱- اولین نشانه وجود کپک بوی نامطبوعی است، که این قارچ به فرش داده است.
با این حال اگر شما بیشتر وقت خود را در محیط خانه می گذرانید به احتمال زیاد متوجه چنین بویی نمی‌شوید.
پس برای آنکه بتوانید از این بوی نامطبوع از سوی فرش اطلاع پیدا کنید، حتماً از شخص دیگری نیز کمک بخواهید.
 ۲- یکی از نشانه های کپک فرش مرطوب بودن فرش به مدت طولانی است.
برای مثال هنگامی که فرش تان را شستید، اگر این خیسی برای یک هفته در فرشتان باقی بماند و به موقع خشک نشود فرش شما در معرض کپک زدن قرار می گیرد.
حتی در مواقعی که مایعی روی فرش می ریزد هم سعی کنید به موقع آن را به طور کامل از بین ببرید چرا که این ممکن است موجب پدید آمدن کپک در بافت فرش شما شود.
 ۳- از نشانه های دیگر کپک می‌توان به تغییر رنگ در برخی نواحی آن اشاره کرد. کپک زدن فرش چگونه از بین می رود؟وجود نقاط سیاه و سفید سبز یا قهوه ای کدر روی فرش نشان از وجود کپک می دهد.
البته به یاد داشته باشید که این نوع کپک فقط هنگامی وجود دارد که کپک در قالب پیشرفته خود باشد و به خورد بافت فرش رفته باشد.
هنگامی که این نشانه ها را مشاهده کردید، اصلاً نگران نباشید چرا که این مشکل نیز مانند سایر مشکلات فرش قابل ترمیم و احیاست.
 برای این کار ما به ابزار و تجهیزاتی نیازمندیم، که بتوانیم به وسیله آن کپک را نابود کنیم و آثار آن را از روی فرش به طور کامل پاک کنیم ،مدت زمان لازم برای پاکسازی و از بین بردن کامل کپک از روی فرش ۱۵ دقیقه است.
 ابزاری که برای از بین بردن کپک از روی فرش به آن نیاز داریم، شامل دستکش پلاستیکی، عینک، ماسک، شامپو فرش، اسفنج یا فرچه، آب و چند عدد دستال تمیز نرم است.
 در ابتدا باید بدانید که کپک ها بسیار سمی هستند و ممکن است حتی در اثر تماس با پوست هم وارد بدن شما شوند، پس قبل از هرچیز دستکش را فراموش نکنید و بعد از استفاده  آن ها را دور بریزید.
در این مورد حتما از ماسک و این کم استفاده کنید، چرا که این قارچ از طریق استشمام ممکن است جذب بدن شود  و به آن آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.
 برای شروع ابتدا مواد ضدعفونی کننده خود را در آب حل کنید ،تا غلظت خود را از دست بدهد. سپس آن را روی کپک های موجود شده روی فرش بریزید و منتظر بمانید تا کپک ها به طور کامل نابود شوند، پس از آن استفاده از شامپو فرش است.
شامپو فرش را روی یک دستمال تمیز ریخته بر روی محل وجود کپک بکشید، تا ناحیه مورد نظر کاملا پاک شود و کپک از بین برود و پس از آن به کمک دستمال نرم، آب و رطوبت موجود در فرش را بگیرید.
بعد از تمامی مراحل گفته شده فرش خود را زیر تابش غیر مستقیم نور خورشید قرار دهید، تا دیگر هیچ رطوبتی در آن ناحیه وجود نداشته باشد.
البته در روزهای ابری و بارانی و هنگامی که منطقه کپک زده بسیار کم است توصیه ما به شما این است که از سشوار برای خشک کردن ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

 کپک چیست؟

 شاید شما هم لکه های کپک روی غذا ها، برخی میوه‌ها و اجسام پیرامون خود را مشاهده کرده باشید.
کپک موجودی از خانواده قارچ هاست ،کپک ها اغلب به صورت لکه های سبز، خاکستری، قهوه ای و یا سیاه دیده می شوند.
باید بدانید که کپک ها می توانند در هر مکان مرطوبی تکثیر شده و تولید مثل کنند.
هنگامی که قسمتی از کپک به نام هاگ روی نقطه مرطوب قرار بگیرد و ممکن است هر چیزی را در خود هضم کند  تا از این طریق بتواند به بقای خود ادامه دهد.
کپک ها می توانند روی چوب، کاغذ، فرش، مواد غذایی و یا سایر سطوح قابل تجزیه رشد کنند. کپک ها نوعی سم از خود استخراج می کنند که باعث واکنش های خطرناک در برخی از اندام های انسان و سایر جانوران می شود.

 شناسایی مناطق پوسیده شده فرش

 همانطور که ذکر شد هنگامی که فرش پنبه ای در معرض رطوبت بالا قرار می گیرد ،این قارچ به عمق فرش آمده و باعث پوسیدگی های روی فرش می شود.
در موارد پیشرفته وقتی فرش مدت بسیار طولانی در معرض کپک قرار بگیرد، استحکام خود را از دست داده و شروع به تجزیه و تحلیل می کند، به طوری که صدایی مثل صدای پاره شدن الیاف فرش هنگام تا زدن آن به گوش میرسد.
 اکنون اگر می خواهید به پوسیدگی فرش خود پی ببرید، فرش یا قالی مورد نظرتان را از بالای قالی تا بزنید و به صدایی که از خود می دهد گوش بسپارید، اگر در این حین صدایی نظیر پارگی الیاف را شنیدید بدانید و آگاه باشید که فرش شما در مناطقی از خود دچار پوسیدگی شده است. شناسایی مناطق پوسیده شده فرش به طور کلی مناطق پوسیده شده باید مرمت و بازسازی گردند و این موضوع هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، که فرش شما نیاز به شستشو پیدا می کند.
هنگامی که فرش شما به قالیشویی سپرده می شود، فشارهایی سنگین از سوی دستگاه های قالیشویی متحمل می‌شود و ممکن است در اثر این فشارها دچار پارگی یا حتی از بین رفتن بافت داخلی شود.
 بنابراین منطقه‌ای که در اثر کپک پوسیده شده است باید سریع نابود شود و بازسازی هایی برای آن صورت گیرد.

 عوارض فرش کپک زده

 کپک زدن فرش علاوه بر آسیب ها و صدمات بالایی که به فرش می زند، باعث آسیب به هر موجود زنده دیگری مثل انسان ها نیز می شود.
 وجود کپک در هر نقطه‌ای از خانه باعث بروز  مشکلات متعددی می شود. عوارض فرش کپک زدهاز جمله این مشکلات می‌توان به بیماری های تنفسی، ناراحتی های چشمی، آسیب به مخاط گلو و احساس خستگی کردن و ناراحتی در این ناحیه، مشکلات ریوی اشاره کرد.
بنابراین ضروری است این قارچ ها را به هر نحوی از خانه خود خارج کنید.

تماس با ما