پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

پاک کردن موم از روی فرش

روزانه به طور طبیعی ممکن است بر روی فرش ها محلول و مواد مختلفی ریخته شوند که به عنوان لکه ردی از خود به جای می گذارند و همان طور که می دانیم لکه ها هنگامی که روی فرش می مانند جلوه ای ناخوشایند را ایجاد می کنند.
فرش ها جز لوازم مهم هستند که فضای منازل را می پوشانند و حتی در برخی منازل بیش تر حجم منازل را فرش ها می پوشانند و با این تفاسیر همیشه گفته می شود فرش ها هویت منازل هستند از این رو تمیز بودن آن ها بسیار مهم است و لازم است همیشه در حالت تمیز و مرتب خود باشند و لازم ایت نکات مراقبتی و نگهداری از آن ها رعایت شود که یکی از این نکات در خصوص لکه ها است که در صورت ایجاد لکه بر روی فرش ها به طور آشکار نمایان بوده و حتی می تواند بر جلوه ی زیبا و خاص فرش ها هم تاثیر گذار باشد.
در این قسمت از مقاله قصد داریم در خصوص لکه ی موم بر روی فرش صحبت کنیم که موم ممکن به هر طریقی بر روی فرش ریخته شود و لازم است با برخی از ترفندها آشنا باشیم تا بتوانیم به راحتی به پاک کردن بپردازیم‌. موم ها به طور کلی در دو حالت هستند که در حالت اولیه شان شل هستند و حالتی مایع دارند و پس از گذر مدتی به حالت جامد در می آیند و به طبع هر چه از مدت زمان لکه بگذرد تمیز کردنش هم سخت تر خواهد بود به همین دلیل بهتر است در همان حالتی که مایع است به تمیز کردنش پرداخته شود.
لکه ی موم می تواند از شمع و یا وکس مو و برای اپلاسیون باشد که نحوه ی عملکرد هر کدام بر روی فرش یکی بوده و با روش های متناسب می توان با پاک کردنشان پرداخت.
برای پاک کردن لکه ی موم به طور کلی روش های مختلفی وجود دارد که این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

۱- روش اول این است که می توانید از چاقو استفاده کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که اصلا از آب جهت پاک کردن استفاده نکنید چرا که آب لکه را سخت تر و همین طور بیش تر به عمق فرش می برد.
هنگامی که موم بر روی فرش انداخته می شود پس از مدتی جامد شده و در این حالت می توانید توسط چاقو با کندن آن بپردازید اما لازم است که دقت لازم را داشته باشید تا به فرش آسیبی وارد نشود. چاقو یا کاردک می تواند تا حدودی به پاک کردن موم کمک کند.

پاک کردن موم از روی فرش

۲- مورد بعدی استفاده از اتو است که وقتی لکه ی موم بر روی فرش به حالت جامد در می آید می توان به کمک اتو و حرارتی که ایجاد می کند موم را تمیز کرد که بیش تر برای موم و پارافین داخل شمع استفاده می شود که در قسمت های بعدی به نحوه ی انجام آن می پروازیم و توضیحاتی را ارائه می دهیم.

۳- استفار از یخ و کمپرس های سر است که با قرار دادن کمپرس یخ بر روی لکه ی موم می تواند لکه را به حالت سفت تر و سخت تر تبدیل کند و این حالت باعث می شود لکه راحت تر پاک شود و حتی در برخی شرایط به صورت کامل از روی فرش جدا می شود فقط توجه داشته باشید که کمپرس یخ هیچگونه آبی نداشته باشد چرا که آب بر روی لکه ی موم، آن را سخت تر خواهد کرد.
این موارد برای تمام انواع لکه های موم مناسب و کاربردی هستند و جز روش ها و ترفندهای بسیار ساده ی خانگی محسوب می شوند و هر زمان که این نوع از لکه ایجاد شد به راحتی می تواند به برطرف کردن آن بپردازید.

پاک کردن لکه شمع از روی فرش

همان طور که می دانیم شمع تشکیل شده از پارافین است و پارافین هم همانند موم ابتدا به حالت مایع و سریعا به حالت جامد تبدیل می شود و از این رو بهتر است در همان حالتی که مایع است تمیز شود.
هنگامی که لکه ی شمع بر روی فرش ریخته می شود می توان بلافاصله توسط کارد و یا قاشقی  برداشته شود چرا که حالت مایع دارد و می توان جمع کرد و اگر ردی باقی مانده باشد می توان از تمیز کننده های موجود نسبت به تمیزکردن ناحیه مورد نظر پرداخت.
به طور کلی حالت مایع پارافین شمع را می توان توسط دستمال تمیزی هم جمع و پاک کرد اما اگر به حالت جامد تبدیل شود این کار نمی تواند پاسخگوی مناسبی باشد و لازم است از روش های مناسب دیگر استفاده شود که در قسمت های به این روش ها اشاره خواهیم کرد. برای پاک کردن لکه ی شمعی که تازه و به حالت مایع است می توان به روش زیر عمل کرد:
ابتدا سعی کنید تا لکه مایع است توسط دستمالی برداشته و پا‌ک شود و اگر تیکه ای باقی مانده باشد به راحتی توسط تمیز کننده های مخصوص فرش برطرف می شود. تمیز کننده های مخصوص همان شامپو فرش ها هستند که در این شرایط می توانند گزینه ی مناسبی باشند که لازم است تمیز کننده به حالت کفی باشد و توسط اسفنجی نرم بر روی فرش کشیده شود و سپس دستمالی خشک برداشته و به جمع کردن کف ها پرداخته شود.

پاک کردن لکه شمع از روی فرش
این روش آسان و قابل دسترس برای زمانی است که پارافین ریخته شده به حالت مایع است و به سرعت برطرف می شود.

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن لکه شمع

برای پاک کردن شمع روش ها و ترفند های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع هر روشی که انتخاب می شود لوازم مخصوصی هم مورد نیاز است.
یکی از اصلی ترین لوازم کارد و یا وسیله ای است که که بتوان شمع را از روی فرش جمع کرد و وسیله ی مهم دیگر هم مواد شوینده ی مخصوص است.

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن لکه شمع
این دو وسیله تحت هر شرایطی قابل استفاده است و در دسترس. لکه ی شمع به طور کلی جز لکه هایی است که پاک کردنشان خیلی سخت نبوده و می توان در منزل به تمیز کردنشان پرداخت.

پاک کردن لکه‌ های شمع پس از جامد شدن

در برخی شرایط پیش می آید که لکه بر روی فرش افتاده و به حالت جامد در می آید که البته این شرایط بیش تر در تولد رخ می دهد و برای پاک کردن آن می توان از روش های زیر استفاده کرد:

۱- استفاده از اتو در این شرایط می تواند گزینه ی مناسبی باشد و نحوه ی استفاده از این روش اینگونه است که ابتدا دستمالی نخی و تمیز بر روی لکه قرار داده و سپس اتو را با درجه حرارتی مناسب بر روی دستمال قرار داده و این حرارت باعث می شود لکه ی شمع از حالت جامد خارج شود و کم کم به دستمال جذب شود.
پس از آن که لکه توسط دستمال جذب شد دستمال را برداشته و اگر اثری باقی مانده باشد توسط تمیز کننده به راحتی پاک می شود.
اتو روش مناسبی برای پاک کردن لکه های جامد شمع و پارافین است و این نکته را در نظر بگیرید که اتو را به طور مستقیم بر روی لکه قرار ندهید چرا که لکه یا می سوزد و یا به اتو می چسبد و علاوه بر این که لکه تمیز نمی شود بلکه با مشکل هم رو به رو می شود.

پاک کردن لکه‌ های شمع پس از جامد شدن

۲- روش دوم استفاده از الکل است که هنگامی که لکه ی شمع به حالت جامد در می آید می توانید پنبه ای را به الکل آغشته کرده و سپس بر روی لکه بمالید که بهتر است به صورت ضربه ای بر روی لکه مالیده شود و سپس در این حالت لکه کمی از حالت جامد خود خارج شده و به راحتی پاک می شود. هم چنین اگر الکل در دسترس نبود و یا پاسخگوی خوبی در این شرایط نبود می توانید از تینر و یا آمونیاک به همین صورت استفاده کنید. آمونیاک و تینر کمی قوی تر از الکل است و به عنوان لکه بر نسبتا قوی محسوب می شود.

۳- و اما روش آخر این است که از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده شود که این مورد در شرایطی است که لکه به مدت طولانی باقی مانده است و با هیچ کدام از ردش ها و ترفند های ذکر شده برطرف نشده است که در قالیشویی ها توسط مواد شوینده و لکه بر های قوی که در دسترس دارند به راحتی به پاک کردن لکه ی شمع می پردازند بدون آن که ذره ای آسیب به فرش ها وارد شود.

تماس با ما