پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

آموزش لکه زدایی از فرش ها

یکی از مهم ترین لوازم برای تمام منازل فرش ها هستند، که در انواع جنس ها و طرح ها امروزه تولید و عرضه می شوند.
فرش ها به صورت گسترده تمام قسمت های خانه را می پوشانند و اتفاق طبیعی که ممکن است در هر زمان و هر قسمت از منزل اتفاق بیفتد ایجاد لکه از هر ماده و محلولی می باشد.
فرش ها لوازم زینتی هستند به دلیل این که در طرح و رنگ های آن امروزه دقت بیش تری شده است و به دلیل پیشرفت های زیادی که در این زمینه وجود داشته فرش ها نسبت به قبل خود بسیار زیباتر و چشمگیرتر هستند، به همین دلیل در تمام سبک ها مورد استفاده قرار می گیرند و هم چنین با انواع دیزاین ها همخوانی دارند.
وسیله ای که در منازل به عنوان لوازم زینتی کاربرد دارد تمیز و مرتب بودنش بسیار مهم است به خصوص این که با ورود به هر منزلی اولین وسیله ای که تمام نظر ها را به خود جلب می کند فرش است.
فرش ها باید همیشه عاری از هر گونه آلودگی و کثیفی به خصوص لکه باشند تا همیشه نمای زیبای خود را حفظ کنند و جلوه ی چشمگیری را هم در منزل ایجاد کنند.
در این مقاله قصد داریم در خصوص لکه ها و لکه بری از فرش صحبت کنیم که این موضوع حداقل یک بار برای همه اتفاق افتاده است.آموزش لکه زدایی از فرش هالکه از هر چیزی که باشد اگر به سرعت برای تمیز و برطرف کردنش پرداخته شود به آسانی پاک خواهد شد که روش های بسیار کاربردی و مفیدی هم در این خصوص وجود دارد که خواهیم گفت ،اما این روش ها تنها زمانی بسیار کاربردی هستند ،که مدت زمان زیادی از لکه نگذشته باشد. داشتن سرعت عمل بالا در تمیز کردن و پاک کردن لکه بسیار مهم است و این که شما تشخیص دهید لکه از چه محلولی است چرا که روش هایی که قرار است ،بگوییم در خصوص لکه های مختلف است ، پس در ابتدا نوع لکه را تشخیص دهید تا بتوانید بهترین روش را برگزینید.
هم چنین قبل از این که بخواهید لکه را از بین ببرید، در ابتدا به وسیله ی کاردی لکه را بردارید و دقت داشته باشید که در حین برداشتن قسمت های دیگر را درگیر نکند و سپس روش مورد نظر را بر روی محل لکه دار شده پیاده کنید.
توجه داشته باشید که اگر لکه ای کهنه است روش های خانگی نمی تواند مورد مناسبی برای آن ها باشد چرا که هر قدر از زمان ایجاد لکه بر روی فرش بگذرد لکه دیرتر و سخت تر پاک خواهد به دلیل این که بیش تر به درون فرش نفوذ می کند و جز لکه های سرسخت محسوب می شود.
پس اگر لکه ای بر روی فرشتان ایجاد شد اصلا نگران نباشید که لکه پاک نمی شود، تنها در آن‌ لحظه سعی کنید لکه را جمع کنید و محل را جارو بزنید تا بیش تر پخش نشود چرا که با پخش شدن لکه کار سخت تر خواهد بود.
در قسمت بعدی به روش های بسیار کاربردی خواهیم‌ پرداخت که می تواند برای انواع فرش های دستبافت و ماشینی مورد استفاده قرار بگیرند ،بدون این که ذره ای آسیب به آن ها وارد شود چرا که این روش ها کاملا طبیعی هستند و مواد شیمیایی که بخواهد فرش را با آسیب رو به رو کند در آن ها وجود ندارد و با خیالی آسوده در هر زمان که احتیاج داشتید می توانید به کار ببرید.

چطور لکه ها را از روی فرش پاک کنیم؟

برای از بین بردن لکه های مختلف که بر روی فرش ایجاد می شود، راهکارهای مختلفی وجود دارد که مخصوص هر کدام می باشند و جهت پاک کردن همه ی لکه ها مناسب نیست که شامل موارد زیر می باشد:

۱- استفاوه از مواد شوینده

 مورد اول در خصوص پاک کردن لکه های طبیعی است که این طبیعی منظور لکه ی میوه ها و نوشیدنی های طبیعی است ،که شامل انواع میوه ها که بیش تر لکه ی گیلاس، آلبالو، توت و هر میوه ای که رنگی تیره و روشن دارند، می باشند.
این لکه ها به دلیل این که از رنگ های طبیعی هستند پاک کردنشان دشوار نیست و به راحتی با مقداری مواد شوینده قابل حل می باشد.
مواد شوینده در تمام منازل موجود است که در هنگام مواجه شدن با این نوع از لکه ها می توانید محلول کفی را که مخلوطی از مواد شوینده و آب گرم است را تهیه کرده و به کمک اسفنج بر روی لکه بکشید، تا جایی که آثاری از لکه باقی نماند و سپس روی آن را با دستمال تمیز و پارچه بکشید، تا کف کامل جمع شود و آن قسمت کامل تمیز شود که با این کار رطوبت فرش هم تا حد زیادی گرفته می شود.
این روش تنها برای رنگ های طبیعی کاربردی است و نتیجه ی مثبتی خواهد داشت.

۲- استفاده از اب و سرکه

مورد بعدی در خصوص لکه ی چای و قهوه است که این دو نوشیدنی یکی از معمول ترین ها هستند که روزانه در تمام منازل مورد استفاده قرار می گیرد، که ممکن است به صورت اتفاقی بر روی فرش بریزد و لکه هایی را ایجاد کند که راه حل هایی برای پاک کردن آن ها وجود دارد.
راهکار اول در خصوص استفاده از سرکه می باشد که می تواند لکه ی چای و قهوه ی تازه را از بین ببرد به این صورت ،که مقداری سرکه را با مقدار معینی از آب مخلوط کنید تا سرکه کمی از خاصیت اسیدی اش کاسته شود و سپس مخلوط کنید، داخل ظرفی بریزید که به راحتی بتوان اسپری کرد و به صورت مستقیم به لکه اسپری کنید.
مدت زمان کوتاهی را اجازه دهید تا سرکه بر روی لکه بماند تا تاثیر خود را بگذارد، و سپس به کمک دستمالی خشک و تمیز محل را پاک کنید.
در صورت مشاهده ی لکه دوباره این کار را تکرار کنید تا لکه کاملا برطرف شود.
هم چنین آبلیمو هم در از بین بردن این نوع لکه هم می تواند موثر باشد که به همین صورت لازم است انجام دهید.
قبل از استفاده از این دو محلول به دلیل این که خاصیت اسیدی دارند حتما در گوشه ای از فرش تست کنید تا در صورت ایجاد واکنش منفی در خصوص پاک کردن لکه مورد استفاده قرار ندهید.چطور لکه ها را از روی فرش پاک کنیم؟۳- استفاده از ماست

لکه بعدی لکه ی جوهر است که این لکه هم می توان جز لکه های معمول دسته بندی که کودکان در هنگام استفاده می توانند بر روی فرش بریزند و در رنگ های مختلفی هم وجود دارد.
این لکه تا تازه است بهتر است پاک شود که برای پاک کردن آن از ماست استفاده کنید، این گونه که مقداری از ماست را بر روی لکه بریزید و با قاشق کمی آن را بمالید، مدتی را اجازه دهید تا ماست بر روی لکه بماند و تاثیر خود را بگذارد و سپس با قاشق کامل ماست را بردارید ،اگر اثری از لکه باقی مانده بود دو مرتبه و یا سه مرتبه این کار را انجام دهید تا کاملا پاک شود.

۴- استفاده از اتوی داغ

 لکه ی معمول بعدی لکه های چربی است که این لکه هم به دلیل استفاده از روغن ها و مواد غذایی چرب ممکن است هر زمان بر روی فرش ایجاد شود که روشی بسیار آسان برای برطرف کردن آن وجود دارد، به راحتی به کمک اتو و پارچه می توانید لکه را برطرف کنید.
پارچه را بر روی لکه ی چربی قرار دهید و سپس اتوی داغ را روی پارچه بگذارید و بکشید تا لکه ی چربی داغ شود، از فرش خارج شود و به پارچه بچسبد.
این گونه می توانید به راحتی هر لکه ی چربی و روغنی را از روی فرش از بین ببرید.

۵- استفاده از یخ

لکه بعدی آدامس است که آدامس ممکن است از دست و یا دهان خارج شود و یا هنگام انداختن به سطل آشغال بر روی فرش بیفتد و بچسبد که در این شرایط به راحتی از تکه یخی استفاده کنید و بگذارید تا بر روی آدامس بماند.

سردیِ یخ به آدامس منتقل می شود و آدامس در این شرایط سفت و سخت می شود و از حالت چسبندگی خارج می شود. در این شرایط می توانید به راحتی آدامس را از فرش جدا کنید.

۶- استفاده از الکل

برخی لک ها مانند لاک و رنگ توسط الکل به راحتی پاک شده زیرا الکل حلال لاک و رنگ می باشد.
اگر لکه ها سر سخت شده بودند می توانید از تینر استفاده کنید، اما ممکن است فرش بو بگیرد که جهت از بین بردن بو نیز می توانید از جوش شیرین استفاده کنید.
این موارد ذکر شده از لکه هایی هستند که به نسبت امکان ایجاد شدنشان بیش تر است ،که در صورت بروز هر کدام به راحتی می توانید از این روش های ساده استفاده کنید .
در خصوص لکه های سخت هم‌ بهتر است، از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده کنید، تا در بالاترین کیفیت و بدون آسیب فرشتان را تمیز کنند.

نکات مهم هنگام لکه زدایی فرش ها

۱- در هنگام پاک کردن لکه ها ممکن است از برخی محلول هایی استفاده شود که خاصیت اسیدی دارند و یا از لکه بر های شیمیایی استفاده شود که در این شرایط بهتر است قسمتی از فرش را که قابل مشاهده نیست را توسط این محلول ها تست کنید، که اگر مناسب بود و فرش دچار آسیب نشد به راحتی استفاده کنید.

۲- بهتر است از مواد شیمیایی که لکه بر هستند کم تر استفاده کنید چرا که در صورت استفاده ی مکرر می توانند فرش را با آسیب مواجه کنند.نکات مهم هنگام لکه زدایی فرش ها۳- و اما نکته ی آخر این که در صورتی که لکه سرسخت بود می توانید از مواد شیمیایی لکه بر استفاده کنید اما به میزان بسیار محدود که اگر هم با این مورد از بین نرود ،در این شرایط تنها راه حل و گزینه ی مناسب قالیشویی ها هستند، که با تجهیزات مجهز و مواد شیمیایی ها خاص قادرند هر گونه لکه ای را از بین ببرند حتی اگر لکه کهنه باشد.

تماس با ما