پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

قالیشویی در جمالزاده

اهمیت به نظافت فرش ها و شستن آنها امری بسیار مهم و حائز اهمیت برای هر یک از ما به شمار می‌رود، از گذشته تا کنون فرش ها به عنوان اصلی ترین جز دکوراسیون داخلی منزل به شمار می روند و به عنوان کف پوش، در هر خانه ای وجود دارند.
ما در طی ساعاتی که در خانه حضور داریم، بر روی فرش ها راه می رویم، بر روی آنها استراحت می‌کنیم، بر روی آنها مشغول به غذا خوردن می‌شویم، و انجام بسیاری از فعالیت های روزانه خود، پس مشخص است که ما با فرش ها بیشترین تماس پوستی را به روش های مختلفی برقرار می‌کنیم، از این رو نظافت و پاکیزگی آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.

قالیشویی در جمالزاده
حتما هر یک از ما با روش های قدیمی که برای شستشوی فرش ها به کار گرفته می شد، آشنا هستیم، روش های سنتی و قدیمی که، خود به همراه اعضای خانواده اقدام به شستشوی فرش ها در حیاط منزل خود می کردیم، اما امروزه با توجه به طیف وسیعی از تغییر و تحولاتی که در شیوه و سبک زندگی هر یک از ما به وجود آمده است، آن روش قدیمی را کنار گذاشته ایم، و در عوض جدید ترین روش موجود برای شستشوی فرش ها را می توانیم به کار گیریم، یعنی شستشوی اصولی و تخصصی فرش ها در مجموعه های قالیشویی معتبر یک امری حساس و نیازمند تخصص می باشد، از این رو قطعا افراد معمولی قادر به انجام درست این فعالیت نخواهند بود،

شستشوی فرش ها نیازمند وجود و رعایت مواردی همچون:

۱- حضور افرادی مجرب، اموزش دیده و با مهارت در زمینه شستشو‌ی انواع فرش ها

 اساس و پایه شستشوی فرش ها مربوط می شود به اینکه فرش ها توسط چه افرادی و به چه روشی شسته شوند، پس از لازمه های اینکه باعث می‌شود تا شستشو‌ی فرش ها به روش اصولی انجام شود، این است که افراد با مهارت و آموزش دیده این فرایند را انجام دهند.

۲- وجود دستگاه های مکانیزه مخصوص شستشو فرش ها

فرایند شستشو انواع فرش ها شامل مراحل مختلفی می باشد، که چنانچه انجام هر یک از این مراحل توسط ماشین آلات تمام مکانیزه و پیشرفته مجموعه های قالیشویی انجام شود، می توان گفت که شستشوی فرش ها به خوبی و اصولی صورت گرفته است چرا که این دستگاه ها از قدرت بسیار بالایی برخودار می‌باشند و به خوبی از پس تمیز کردن فرش ها و از بین بردن کثیفی موجود در تار و پود آنها بر می آیند، چنانچه نتیجه ی حاصل از شستشوی فرش ها توسط نیروی انسانی به دست می آید را با نتیجه ای که پس از شستشوی فرش ها به روش مکانیزه به دست می آید را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه اهمیت این موضوع خواهیم شد.

دستگاه های مکانیزه مخصوص شستشو فرش ها
به طور کلی وجود مجموعه های قالیشویی در هر محله ای جز نیاز های اساسی افراد در حال سکونت در آن محله به شمار می رود، چرا که افراد به هر حال پس از گذشت مدت زمانی تصمیم می‌گیرند فرش های خود را جهت شستشو به مجموعه های قالیشویی بسپارند، در محله جمالزاده مجموعه های قالیشویی معتبر  و متعددی تأسیس و همه روزه در حال انجام فعالیت و خدمات رسانی به افرادی که در محله جمالزاده در حال سکونت هستنتد می باشند.

خدمات رفو و ترمیم فرش

اساس به روی کار آمدن مجموعه های قالیشویی این است که انجام هرگونه خدمات مربوط به فرش ها انجام پذیر باشد، به طور کلی فرش ها نیازمند دو دسته از خدمات می باشند، خدمات مربوط به شستشو و خدمات مربوط به ترمیم و بازسازی فرش ها. زمانی که صحبت از یک مجموعه قالیشویی مطرح می‌شود، شاید هر یک از ما تنها به بعدی که مربوط به شستشو‌ی فرش ها می شود را در نظر بگیریم، اما باید بدانیم که یکی از اصلی ترین خدماتی که در مجموعه های قالیشویی معتبر صورت می‌گیرد، خدمات مربوط به رفوگری و ترمیم فرش ها می باشد، چرا که به همان میزان که ممکن است فرش ها در معرض کثیفی قرار گیرند، به همان میزان نیز امکان آسیب دیدگی آنها مطرح می باشد، پس باید برای این مورد راه حلی وجود داشته باشد، که راه حل آن سپردن فرش ها به یک مجموعه قالیشویی معتبر می باشد.
از این رو افراد می‌توانند فرش های خود را به مجموعه قالیشویی در جمالزاده بسپارند، از جمله ویژگی های این مجموعه قالیشویی می توان به:

۱- این مجموعه قالیشویی معتبر می باشد، امری که شاید ذهن بسیاری از افرادی که قصد دارند تا فرش های خود را به یک مجموعه قالیشویی بسپارند را به خود درگیر کند، به عبارتی دیگر یعنی این مجموعه دارای مجوز رسمی از اتحادیه قالیشوییان می‌باشد، پس در نتیجه دیگر لازم نیست هیچ گونه نگرانی در رابطه با فرش های خود داشته باشید.

خدمات رفو و ترمیم فرش

۲- در این مجموعه‌ شستشو‌ی هر گونه از فرش ها از جمله ماشینی، دستباف، گل ابریشم و… صورت می‌گیرد.

۳- در کنار تیمی که برای انجام فرایند های مربوط به شستشوی فرش ها در حال فعالیت می باشند، تیم مخصوص ترمیم و بازسازی نیز در حال فعالیت می باشند.
فرش ها ممکن است بر اثر اتفاقات مختلفی در معرض آسیب قرار بگیرند، در این صورت باید ترمیم و بازسازی آنها انجام شود که میزان آسیب دیدگی فرش بیشتر نشود، رفو و ترمیم فرش ها امری بسیار مهم به شمار می رود، از این رو تنها رفوگران ماهر و کارآزموده می‌توانند از پس این کار به خوبی بر بیایند و عملیات رفو و بازسازی فرش ها را انجام دهند که قسمت رفو شده قابل تشخیص نباشد.

رفو و ترمیم فرش ها می‌تواند شامل:

۱- رفوگری قسمت هایی که دارای، پارگی، پوسیدگی، سوختگی شده اند

 چنانچه قسمتی از فرش دچار پارگی، پوسیدگی، سوختگی شده باشد، قسمت آسیب دیده با توجه به نقشه اصلی فرش ترمیم خواهد شد.

۲- ریشه بافی فرش ها

ریشه فرش ها بیشتر از هر قسمت دیگری از فرش ها می توانند در معرض آسیب دیدگی قرار بگیرند، و در این صورت نما و جلوه اصلی فرش را زیر سوال می‌برند، که در این صورت، ریشه قبلی از فرش جدا شده و سپس ریشه بافی مجددا انجام می شود.

۳- شیرازه دوزی و چرم دوزی دسته ای دیگر از خدمات مربوط به ترمیم و رفو فرش ها

اگر تاکنون به قسمت پشت فرش های خود دقت کرده باشید، شاهد چرم دوزی در هر چهار طرف فرش خواهید شد، علت قرار دادن این چرم ها در پشت فرش، این است که فرش ها هنگام قرار گیری بر روی سطح زمین، سر نخورند، حال چنانچه آنها به هر دلیلی جدا شوند و یا پاره شوند، باید چرم دوزی قبلی با دقت جدا شود، سپس مجددا چرم دوزی صورت بگیرد، این امر در خصوص شیرازه های موجود در دو طرف فرش نیز صدق می کند.

 ۴- اتو کشی و دار کشی فرش ها

گاهی ممکن است قسمت هایی از فرش کج بشود، و تاروپود فرش ها بهم بخورد، در این صورت نیاز به دارکشی را پیدا می کنند، همچنین زمانی که فرش ها تا شوند، و تغییر حالت پیدا کنند، باید فرایند اتو کشی جهت اصلاح آن صورت بگیرد.

۵- رنگرزی فرش ها

در فرش های دستباف معمولا  تغییر رنگ در برخی از قسمت ها به وجود می آید، در این صورت باید فرایند رنگرزی صورت بگیرد تا رنگ نقش و نگار ها در همه قسمت های فرش یکسان شود.

شستشوی انواع فرش ابریشم

شستشوی فرش های ابریشم نیازمند تخصص بسیار بالایی می‌باشد و باید شستشوی آنها با دقت و حساسیت بسیار بالایی صورت بگیرد.
چرا که این دسته از فرش های با ارزش و نفیس خیلی زود در معرض آسیب دیدگی قرار می‌گیرند، چرا که الیافی که در بافت این فرش به کار برده شده است بسیار ظریف و حساس می باشد، در نتیجه با کوچکترین گرما ویا فشاری و… آسیب می بیند.
از این رو می‌توان نتیجه گرفت که شستشوی این دسته از فرش ها نیز نیاز به مهارت و سطح آگاهی بالا می باشد.

شستشوی انواع فرش ابریشم
نکته دیگری که در خصوص فرش های ابریشمی مطرح می باشد این است که از آنجایی که رنگ الیاف فرش های ابریشمی طبیعی می باشد پس امکان اینکه هنگام شستشو رنگ پس دهد و در پایان اینکه رنگ پریدگی در آنها صورت بگیرد بسیار زیاد است، این تغییر رنگ بر اثر عوامل مختلفی می‌تواند پیش بیاید، همچون دیر خشک شدن انها، از این رو فرش های ابریشم باید بلافاصله پس از شستشو با پیاده کردن شیوه های مخصوص  این قالیشویی معتبر آبکشی شده و در مجاورت نور خورشید قرار گرفته تا خشک شوند.
همچنین آنها نباید به صورت لول شده قرار بگیرند، به همین سبب در مجموعه قالیشویی معتبر جمالزاده، شستشوی فرش های ابریشم به صورت مجزا و تخصصی صورت می گیرد و مواد شوینده ای که برای شستن آنها به کار برده می شود کاملا ارگانیک گیاهی می باشد.

تماس با ما