پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

فرش ماشینی پلی استر چیست؟

فرش های پلی استری نوعی از فرش های ماشینی محسوب می شوند که جنسی منحصر به فرد و در انواع طرح ها و رنگ های مختلفی هستند و این فرش ها جز فرش های خوش قیمت هستند که این موضوع باعث شده مورد توجه اکثریت قرار بگیرد.
این فرش ها از الیاف مصنوعی تشکیل شده اند اما این الیاف از مرغوبیت کافی برخوردار است و به دلیل این که از الیاف مصنوعی تهیه می شوند از قیمتی بسیار مناسب برخوردار هستند.
این فرش ها از ظرافت خاصی برخوردارند به طوری که ممکن است با فرش های دستبافت هم اشتباه گرفته شود.
فرش های پلی استری در انواع طرح ها و رنگ ها هستند و به دلیل جنس خوبی که دارند خاصیت رنگ پذیری آن ها بالاست به همین دلیل انواع رنگ های زیبا را به خود جذب می کنند. این جنس از فرش جز مهم ترین و بهترین فرش های ماشینی محسوب می شوند و با توجه به این که توسط دستگاه های بافندگی، بافته می شوند طراحی بسیار زیبا و یک دستی دارند.
نخ پلی استر از نوعی پلیمر محسوب می شوند اگر بخواهیم ساختار این نخ ها را بگوییم کاملا مشابه پنبه می باشد به همین دلیل در صنعت فرش بافی نقش مهمی دارند. از جمله ویژگی هایی که از این فرش ها می توانیم بگوییم شامل موارد زیر می باشد:

۱- اولین مورد را می توانیم دوام بالای این نخ ها بگوییم که برای فرش بسیار مهم هستند چرا که فرش ها به طور گسترده پهن هستند و استفاده ی زیادی از آن ها می شود به همین دلیل لازم است از نخی تهیه شده باشند که دوام و ماندگاری بالا داشته باشد تا دیرتر دچار آسیب شوند و طول عمر مناسبی داشته باشند.

فرش ماشینی پلی استر چیست؟

۲- ویژگی بعدی از این نخ ها نرم بودن و لطیف بودنشان است که به این دلیل بیش تر برای فرش اتاق کودک استفاده می شوند و لطافتی که دارند بهترین گزینه برای اتاق کودک هستند.

۳- ویژگی سوم شست و شوی آسان آن ها است که با توجه به این که دوام و ماندگاری خوبی دارند شست و شوی آن ها هم دستی انجام می شود و هم ماشینی و توسط قالیشویی ها و در هر دو روش آسیبی به آن ها وارد نمی شود.

این سه مورد جز مهم و ترین و کاربردی ترین ویژگی های فرش پلی استر محسوب می شود. همان طور که گفتیم‌ این فرش ها بسیار خوش قیمت هستند و جز فرش های ارزان محسوب می شوند به همین دلیل متقاضی این فرش زیاد است و حتی روز به روز هم به محبوبیت آن ها افزوده می شود. و اما لازم به ذکر است که با این تفاسیر این فرش ها مزایا و معایبی هم دارند که در قسمت های بعدی مقاله به این موارد اشاره خواهیم کرد.

شست و شوی فرش ماشینی پلی استر

قبل از شست و شوی هر فرش لازم است آشنایی کامل با جنس آن را داشته باشیم تا با رعایت نکات و اصول شست و شویی با کیفیت و بدون ایجاد ذره ای آسیب داشته باشیم.
در این قسمت از مقاله می پردازیم به شست و شوی فرش های پلی استری که جنس این فرش ها از الیاف مصنوعی اما با کیفیت است و در دسته ی فرش های ماشینی قرار می گیرد و همان طور که می دانیم شست و شوی فرش های ماشینی با فرش های دستبافت کاملا متفاوت است چرا که فرش های دستبافت از حساسیت خاصی برخوردارند اما به طور کلی برای شست و شوی فرش دو راه وجود دارد که یا در منزل و به روش دستی شسته شوند و یا در قالیشویی های معتبر و توسط دستگاه های مجهز انجام می شود. برای شست و شوی فرش های پلی استری به این صورت عمل می کنیم:

۱- در اولین مرحله خارج کردن مواد ریز که اصطلاحا خورده ریز هستند و می توانند شامل خوراکی و انواع اجسام خارجی و حتی گرد و غبار فرش است که این کار را هم می توانید به کمک جارو برقی یا جارو دستی انجام داد که البته توصیه بر این است که از نوع برقی آن استفاده شود و یا حتی می توانید فرش را به آرامی بتکانید اما در حین تکاندن مراقب باشید که آسیبی به تار و پود فرش وارد نشود و تنها اجسام خارجی خارج شوند. با تکاندن و جارو کشیدن فرش هر آن چه که بین پرزهای فرش باشد خارج می شود تا کار شست و شو هم راحت تر انجام شود و این اجسام خارجی مزاحمتی در حین کار ایجاد نکند.

شست و شوی فرش ماشینی پلی استر

۲- قبل از این که بخواهید کار شست و شو را انجام دهید لازم است این نکته را در نظر بگیرید که در خصوص تست کردن رنگ دهی فرش است چرا که اگر فرشتان رنگ دهی داشته باشد در حین شست و شو کاملا از بین می رود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود و تمام رنگ ها به طور کامل پخش خواهد شد که برای انجام تست این کار ابتدا دستمالی را برداشته که ترجیحا سفید باشد تا به وضوح رنگ پس داده شده قابل تشخیص باشد و کمی نمدار کنید و به قسمتی از فرش بزنید و بکشید اگر دستمال رنگی شد اصلا به شست و شو ادامه ندهید و فرش را به قالیشویی های بسپارید اما اگر رنگ دهی نداشت می توانید به ادامه ی شستن بپردازید. نکته ی بعدی این که برای شست و شوی فرش حتما از آبی با درجه حرارت مناسب استفاده کنید تا تار و پود فرش آسیبی نبیند که ترجیحا استفاده از آب ولرم بهتر است.

۳- پس از توجه به این نکات لازم است که فرش را خیس کرده و مواد شوینده ای که از برند معتبر است و مخصوص می باشد بر روی فرش بریزید و اجازه دهید تا کمی فرش به همان حالت بماند تا کاملا خیس بخورد و پس از خیس شدن کامل فرش نوبت به انجام شست و شو است.

۴- نکته ای که در خصوص مواد شوینده وجود دارد که این است حتما از این که مواد شوینده ی مصرفی، خاصیت قلیایی دارد مطمئن باشید و در نهایت به کمک برس های مخصوص کل فرش را تمیز کنید و پس از اتمام آن آبگیری لازم را انجام دهید و در جایی مناسب فرش پلی استر را قرار دهید تا کامل خشک‌ شوند.
در شست و شوی فرش های پلی استر لازم است به این نکات توجه کنید.

تفاوت فرش پلی استر با فرش آکریلیک

در این قسمت قصد داریم به بررسی فرش های آکریلیک و پلی استر بپردازیم که تفاوت هایی دارند و این تفاوت ها شامل موارد زیر است:

۱- مورد اول از  لحاظ طول عمر و ماندگاری است که فرش های آکریلیک با توجه به جنسی که دارد نسبت به فرش های پلی استر و حتی سایر فرش های دیگر طول عمر بیش تری دارد.

۲- فرش آکریلیک در اثر شست و شوی خانگی که به مقدار زیادی آب مصرف می شود دچار آب رفتگی نمی شوند و حتی اگر هم بشوند این مقدار بسیار ناچیز است اما در فرش های پلی استر آب رفتگی زیاد است و توصیه می شود در قالیشویی های معتبر شسته شوند اما با این وجود پس از گذر مدت زمانی این فرش ها به حالت کج و حتی کوتاه در می آیند.

۳- ساییدگی و پا خوردگی در فرش های آکریلیک آسیبی ایجاد نمی کند اما در فرش های پلی استر این آسیب در مدت زمانی نه چندان دور آشکار می شود.

تفاوت فرش پلی استر با فرش آکریلیک

۴- میزان زیبایی در فرش های آکریلیک بسیار بیش تر از فرش های پلی استر و حتی سایر فرش های دیگر است.

این موارد تعدادی از تفاوت ها بود که با این وجود به طور کلی فرش های آکریلیک بسیار بهتر و کاربردی تر می باشند.

مزایا و معایب فرش پلی استر

ابتدا به مزایای این فرش ها می پردازیم که شامل:

۱– پرزدهی در اکثر فرش ها وجود دارد و نوعی مشکل برای خانه محسوب می شود اما این فرش های پلی استری اصلا پرزدهی ندارند که جز مزیت بسیار کاربردی محسوب می شود.

۲- فرش های پلی استر رطوبت به میزان بسیار کم جذب می کنند که این مورد بسیار کاربردی است چرا که فرش در اثر داشتن رطوبت از بین می رود.

مزایا و معایب فرش پلی استر

و اما در خصوص معایب که شامل موارد زیر است:

۱- در خصوص ثبات رنگ که در فرش های پلی استر این گونه است که به برخی از مواد شوینده ها به خصوص الکل دار حساس هستند و به راحتی رنگشان از بین می رود.

۲- طول عمر پایین دارند و پس مدتی پوسیده و از بین می روند که این مورد به دلیل ظرافت آن ها است.

۳- بهتر است در مکان های پررفت و آمد استفاده نشود چرا که در مقابل ساییدگی مقاوت خوبی ندارد.

تماس با ما